האם הסתיים מכרז התדרים הסלולרי?

ביום חמישי פירסם דובר משרד התקשורת ידיעה לעיתונות עם הכותרת: "חברת "סלקט תקשורת" העבירה היום, ה', בשעות הצהריים חומרים לידי וועדת המכרזים".  תוכן הידיעה היה קצר מאוד, ופרט לכותרת, היה בה עוד משפט אחד בלבד: "וועדת המכרזים תדון בעניינה של חברת "סלקט תקשורת", בישיבתה הקרובה, האמורה להתקיים ביום ב' הקרוב, 18 ביולי 2011."

למי שמתמצא בנבכי מכרז התדרים הסלולרי היה ברור – בדומה לחזי בצלאל וחברת "מרתון, גם חברת "סלקט" שבבעלות מייקל גלפנד, לא הצליחה להעמיד את הערבות הנדרשת בסך 700 מיליון שקל.

כזכור, במכרז לשתי רצועות התדרים, שנערך בחודש אפריל, השתתפו 4 קבוצות – "מירס", "מרתון", "סלקט" ו-"גולן טלקום".  3 הראשונות הציעו תמורת התדרים ערבות של כ-700 מיליון שקל.  לעומתן, "גולן טלקום" הציעה רק 360 מיליון שקל ונדחקה למקום הרביעי, שנחשב אז לבלתי ריאלי.

מירס הצליחה להעמיד את הערבות בזמן הנקוב (45 יום) אבל חזי בצלאל כשל בכך.  זכיתו בוטלה והועברה לחברת סלקט – אך גם זו לא הצליחה להעמיד את הערבות הנדרשת.

כך, "גולן תקשורת", שהגיעה למקום הרביעי, זכתה מן ההפקר והוכרזה היום כזוכה השנייה, בתנאי כמובן שתצליח להעמיד את הערבות של 360 מיליון שקל.

על פניו נראה שהסיכוי של "גולן תקשורת" להעמיד ערבות זו הוא גבוה מאוד.  בניגוד לבצלאל, שהוא חסר ניסיון בתחום הסלולר וגלפנד, שכמעט ואינו מוכר בארץ, הבעלים והמנהלים של "גולן טלקום" הם בעלי ניסיון וידע נרחב בתחום התקשורת ובנוסף – יש להם כיסים עמוקים.

"גולן טלקום" מתבססת על שלוש דמויות מרכזיות – מיכאל גולן (הידוע גם בשם מייקל בוקובזה), קסבייה ניאל ואורן מוסט, שלכולם ניסיון עשיר בתחום התקשורת.

גולן, בחור צעיר בן 33, הובא לארץ מצרפת על ידי פטריק דרהי – הבעלים של HOT ומירס – וניהל עבורו את פעילות חברת הכבלים במשך מספר חודשים.  לפני כשנה, על רקע של חילוקי דעות עם הבעלים, הוא פרש מהחברה.  חברת מירס (שבבעלות דרהי) ניסתה למנוע ממנו את ההשתתפות במכרז אך בית המשפט הכשיל ניסיון זה.  על רקע זה אין ספק שגולן מאוד רוצה להוכיח את עצמו אל מול הבוס הקודם שלו, שהפך גם למתחרה.

גזבייה ניאל הוא איש עסקים צרפתי, אמיד מאוד, שהקים שם את חברת התקשורת FREE.  בתוך זמן קצר הפכה FREE לגורם מוביל בתחום התקשורת בצרפת והיא מספקת היום שירותי טלפוניה, אינטרנט וטלוויזיה בכבלים במחירים תחרותיים במיוחד.

אורן מוסט, היה עד שנת 2003 המשנה למנכ"ל חברת סלקום ופרש ממנה לאחר שלא מונה למשרת המנכ"ל במקומו של יעקב פרי.  מוסט, כמו גולן, הועסק אף הוא על ידי "מירס" והיה שותף בכתיבת המענה שלה למכרז התדרים.

התחרות בין הידידים לשעבר תהפוך בחודשים הקרובים למעניינת במיוחד, כשל-"גולן תקשורת" שני יתרונות בולטים:

  • סכום הערבות ש"גולן טלקום" צריכה להעמיד הוא חצי מזה שהועמד על ידי "מירס", מה שהופך את המשקולת הכלכלית שלה לקלה בחצי.
  • היא אינה סוחבת על גבה את המוניטין הבעייתי של HOT, שמירס צריכה להתמודד עימו.

בהיוודע דבר הזכייה, הבטיח קסבייה ניאל שהתמחור ומבנה החשבון של החברה החדשה שיקים יהיה פשוט מאוד ויבוסס על מחיר ידוע מראש תמורת חבילה של שירותים קבועים.  מודל תמחור כזה כמעט ולא קיים היום בישראל ובפועל צרכן הסלולר הישראלי אינו יודע, עד לקבלת החשבונית, מה היו עלויות התקשורת שלו בחודש הקודם.

אם אכן יעמוד גזבייה ניאל בהבטחה זו ויציע תמחור אטרקטיבי, יתקשו מאוד חברות הסלולר הקיימות, שספגו חבטות רבות בחודשים האחרונים, להתחרות בו.  מעניין גם מה תעשה עתה חברת "מירס" ששילמה מחיר כפול מזה של "גולן טלקום" על אותה רצועת תדרים.

למרות הכל, בשלב זה ניתן להעריך שסאגת מכרז התדרים הגיע לסיומה ושלקראת הרבעון השני של 2012 יתייצבו על קו הזינוק שתי חברות סלולר חדשות שיתחרו על ליבו של הצרכן הישראלי.

תגובה אחת לפוסט “האם הסתיים מכרז התדרים הסלולרי?”

  1. […] הכספיות שהפקידו גולן טלקום ו-HOT MOBILE.  כזכור, בתום סאגת מכרז התדרים ובכדי לקבל את רישיון ההפעלה שלהן, הפקידו שתי החברות […]

השארת תגובה