לראשונה מזה זמן רב, גרסא חדשה ל-OpenWRT

הנתב הבייתי המצוי ברשותכם הוא, בסופו של דבר, מחשב תקשורת הכולל את כל המרכיבים המקובלים – מעבד מרכזי מוכלל (SoC), זכרון (RAM ו-ROM), ממשקים חיצוניים (LAN,‏ WAN ו-USB) ומערכת הפעלה המכונה "קושחה" (firmware).

מערכת ההפעלה של רוב הנתבים הנמצאים בשוק מבוססת על גרעין מינימאלי של מערכת ההפעלה UNIX, עליו מפתחת החברה היצרנית את הממשקים והתכונות היחודיות שלה.

פיתוחו של גרעין זה, המכונה BusyBox, החל כבר לפני כ-20 שנה ומכיוון שהוא מבוסס על קוד פתוח, הוא זמין בחינם לכל דורש.  עובדה זו הפכה אותו לפופולרי בקרב יצרני התקשורת וכיום כמעט כל החברות עושות בו שימוש כזה או אחר.

ההתבססות על גרעין פתוח, מאפשרת פיתוח של קושחות חלופיות ובמהלך השנים פותחו לנתבים רבים קושחות כאלה, המוסיפות להם תכונות ואפשרויות שליטה שאינן בנמצא בקושחות המקוריות של היצרנים.  השמות המוכרים בתחום זה הן קבוצת DD-WRT הותיקה, קבוצת OpenWRT שהחלה את דרכה סביב נתבי ה-WRT של חברת Linksys וקבוצת LEDE שהתפצלה, עקב חילוקי דעות, מ-OpenWRT לפני כשנתיים.

מוקדם יותר השבוע שיחררה קבוצת OpenWRT את גירסא 18.06 של הקושחה ומשתי סיבות, זהו צעד מהותי ומשמעותי ביותר.

ראשית, זהו העדכון הגדול ביותר של OpenWRT מזה כ-3 שנים (גרסא 15.05) והוא כולל אוסף רחב של תכונות חדשות ומעודכנות ועדכוני אבטחה חיוניים.  בין השאר עודכנה ליבת ה-BusyBox עליה מבוססת הקושחה, נוספה תמיכה בהתקני רשת חדשים, ממשק העדכון שודרג ושולבו הגנות מפני נוזקות כמו Spectre ו-Meltdown.

שנית, זוהי המהדורה הראשונה של OpenWRT מאז שקבוצות הפיתוח של OpenWRT ו-LEDE הודיעו, בתחילת השנה, על התמזגותם.

מי שמשתמש היום בקושחה של OpenWRT מגירסא 15.05 יכול לשדרג אותה ישירות ל-18.06 וכך גם יכולים לעשות משתמשי LEDE מגירסא 17.01.  על מנת לבצע את השידרוג יש להורידו למחשב האישי ולבצע שדרוג קושחה.  יש לבצע את השדרוג רק כאשר המחשב ממנו מתבצע השדרוג מחובר קווית לנתב.

בכל מקרה, וכפי שאני מזהיר תמיד, עדכון קושחה – במיוחד אם היא של צד שלישי – הוא תהליך שיש לבצע בזהירות.  ככלל אצבע, כדאי – לכל הפחות – לבצע לנתב פעולת restart לנתב ובמידת האפשר, אפילו פעולת reset, ורק אז לבצע את פעולת העדכון.  את הגירסא התואמת לנתב שלך, אם קיימת כזו, ניתן למצוא על ידי שימוש באתר הזה.  יש להקפיד ולוודא שאתם בוחרים את הדגם המדוייק הקיים ברשותכם.

בכל מקרה, אחרי קפאון ארוך, משמח לראות שפרויקט הקוד הפתוח הזה ממשיך לבנות ולתמוך בקושחות חלופיות המספקות, למי שמעוניין בכך, תכונות ואפשרויות שליטה מתקדמות יותר.  תמונות המסך בפוסט זה הן של הנתב האישי שלי (WRT1900ACS) לאחר השדרוג ל-18.06.  בתמונה הראשונה ניתן לראות את ממשק ה-SSH ובשניה את ממשק ה-WEB המשודרג.

4 תגובות לפוסט “לראשונה מזה זמן רב, גרסא חדשה ל-OpenWRT”

  1. היי
    אני לא מבין איך אני מוצא את הנתב שלי באתר שלהם.
    יש לי לינקסיס WRT32X.

  2. זה הקובץ – https://downloads.lede-project.org/releases/18.06.0/targets/mvebu/cortexa9/openwrt-18.06.0-mvebu-cortexa9-linksys-wrt32x-squashfs-sysupgrade.bin

  3. תודה רבה 🙂
    בסוף הבנתי שצריכים לחפש לפי דגם המעבד של הנתב.
    על הנתב מותקן כבר DD-WRT ואני לא מצליח לעבור ל Open-WRT (וגם לא לחזור לקושחה של לינקסיס)
    יש דרך לעקוף את זה איכשהו ?

  4. ב-LINKSYS יש שני PARTITIONS ל-FIRMWARE. ב-PAR 1 יושבת הקושחה הפעילה וב-PAR 2, אם היא לא נדרסה, יושבת הקושחה המקורית של LINKSYS. צריך להגדיר לנתב לבצע BOOT מ-PAR 2 ואז להתקין את LEDE או OPENWRT. בסרטון הקצר הזה יש הסבר מפורט כיצד לעשות זאת. בהערות לסרטון יש לינק לתוכנת ה-PUTTY ולשתי הפקודות שיש לבצע.

    https://www.youtube.com/watch?v=2afttbc7Pd8

השארת תגובה