רישיון ה-ISP של HOT — טוב או רע ליהודים?

בשבועות הקרובים (אלא אם יקרה משהו בלתי צפוי) תקבל חברת HOT רישיון ISP, שיאפשר לה לספק גם שירותי אינטרנט.  להחלטה הזו, שהתקבלה על ידי משרד התקשורת בסוף השבוע שעבר, יש מספר משמעויות שיכולות לשנות במידה מהותית את שוק התקשורת בישראל.

נכון להיום, חברת HOT היא היחידה שיכולה לספק, תחת מטריה אחת, שלושה שירותי תקשורת מהותיים — טלוויזיה רב ערוצית, טלפוניה קווית ותשתית אינטרנט.  סל שירותים זה, המשווק על ידי HOT תחת השם "טריפל", הוא יחודי ואין כיום שום חברה בישראל המסוגלת לספק, תחת חשבונית אחת, את שלושת השירותים הללו.  HOT מספקת סל זה, ונותנת ללקוחות ה-"טריפל" שלה הטבות משמעותיות, לעומת לקוחות הבוחרים רק חלק משירותים אלה.  מתן רישיון ה-ISP יאפשר לחברת HOT לספק שירות "מרובע" ובמידת האפשר, גם לתת סיבסוד צולב בין שירותים אלה.

אחד הסעיפים שהוזכרו פחות בהחלטת משרד התקשורת קובע שעל HOT לאפשר גם למתחרות בה בתחום ה-ISP להשתלב בסל השירותים אותו היא תציע, באותם מחירים בהן HOT משווקת את סל השירותים שלה.  סעיף זה אמנם מספק הגנה מסויימת לספקיות האינטרנט האחרות, אך הוא לא ימנע תחרות עזה על מחירים.  תחרות זו כבר גבתה מחיר כבד בשנתיים האחרונות ומשוק ISP רב שחקנים, מורכב כיום שוק ה-ISP משלוש חברות בלבד. 

לאור זאת, ההחלטה למנוע משאול אלוביץ' (שרכש את השליטה ב-"בזק") למכור את חברת 012 Smile (שהיתה בבעלותו) לחברת פרטנר, נראית תמוהה.  באותו שלב, חשב משרד התקשורת שהמיזוג בין 012 Smile לפרטנר יקטין את התחרות בשוק ה-ISP ויזיק לצרכנים.  אבל ההחלטה הנוכחית, המאפשרת ל-HOT לספק שירותי ISP, מותירה את 012 Smile כחברה היחידה שאינה קשורה לגורם חזק יותר ובעצם חורצת את גורלה (לחילופין, יתכן שמשרד התקשורת יחזור בו ויאפשר את מכירתה לפרטנר).  בכל מקרה, נראה שהמהלך הזה מביא לכך שההשתלבות של נטוויז'ן בחברת סלקום הוא כבר בלתי נמנע.  בשורה תחתונה, נראה ששוק ה-ISP יהפוך לתחרותי ומצומצם יותר.

בניגוד ל-HOT, על חברת "בזק" נכפתה הפרדה מבנית קשיחה שאינה מאפשרת לה לספק, תחת חשבונית אחת, שירותי טלוויזיה רב ערוצית (YES), שירותי טלפון קווי ושירות גישה לאינטרנט (ADSL).  מתן רישיון ISP ל-HOT, שיאפשר לה לתת שירות "מרובע", יעמיד את "בזק" במצב בעייתי, במיוחד לאור העובדה שגם ל-"בזק" יש חברת בת ("בזק בין לאומי") המספקת שירותי גישה לאינטרנט, שגם כלפיה מחוייבת "בזק" להפרדה מבנית.

לפני מספר שבועות רכש איש העסקים הצרפתי פטריק דרהי את השליטה בחברת HOT, ועוד לפני כן הוא רכש את חברת הסלולר "מירס".  משמעות רכישה זו היא ש-HOT תהפוך ל-One Stop Shop לכל צרכי התקשורת של אזרח ישראלי ממוצע — טלוויזיה רב ערוצית, טלפון קווי, תשתית וגישה לאינטרנט וטלפוניה סלולרית.  אם אכן תתממש תחזית זו, ובמקביל HOT תתאושש מהבעיות הפיננסיות והשירותיות שלה, היא תהפוך למעצמה תקשורתית שתאיים על הדומיננטיות של "בזק".

אני אסתכן ואומר שבטווח הארוך, סביר להניח שתווצרנה כאן 4 חברות תקשורת גדולות, כשלכל אחת מהן סל שירותים מלא לכל צורכי התקשורת של האזרח הישראלי — בזק, HOT, סלקום ופרטנר.  אם כך יהיה, אז בדומה למה שכפה בהחלטה האחרונה על HOT, על משרד התקשורת יהיה לוודא שבכל אחת מחברות אלה, ניתן יהיה לבחור את חלק ממרכיבי הסל, תוך מניעת יצירתן של חבילות קשיחות שאין בהן תחרות אמיתית.

מה דעתכם?

6 תגובות לפוסט “רישיון ה-ISP של HOT — טוב או רע ליהודים?”

  1. אני לא יודע מה תהיה התוצאה של זה, אבל לפחות החיבור בין תשתית לספק נשמע חיובי. זה יפתור את ההתעסקות והסנכרון בין שתי חברות בכל מה שקשור לתשלום, תקופות התחייבות, מהירות, בעיות, וכו'

  2. אני נגד החיבור הזה של ספק תשתית וספק שירות, ההחלטה של משרד התשורת תמוהה בעיני, ריכוזיות היא גורם מזיק מבחינה צרכנית; וכפי שכתוב בפוסט משרד התקשורת מנע את המכירה של חברת "012 Smile" ל"פרטנר", כך היה ראוי למנוע מחברת HOT להיות ספק שירות.
    כיום אנחנו נהנים מתחרות בתחום שיחות בטלפון הקוי – והמונופול של "בזק" הולך ודועך, דבר שהביא לתחרות ואיתו גם הוזלת מחירים.
    יש לנו גם ניסיון מוצלח בתחום השיחות הבינלאומיות לחו"ל, עד שנת ניתן היה היה להתקשר לחו"ל רק באמצעות "בזק" במחירים מאוד מאוד גבוהים, ל"בזק" היה מונופול. ברגע שקמו חברות לשיחות טלפון בינלאומיות ו"בזק" חדלה לתת את השירות המחירים ירדו.
    אני מקווה שבתקשורת הסלולרית יתרחש תהליך הפוך ממה שהתרחש עם HOT – שהחברות הסלולריות יספקו רק את התקשורת – ולא יוכלו למכור מכשירי טלפון (במחירים גבוהים) וגם לא יהיו חברת ביטוח או שירות למכשירי הטלפון הסלולרי – גם כן במחירים גבוהים.

  3. מהלך טוב.
    "הוט" חייבת לגדול ומהר.
    אחרת לא נראה פה שום התקדמות משמעותית בתשתית התקשורת של ישראל.

  4. לא מאמין שתיהיה תחרות אמיתית פיילוט הבנקים מי שלא זוכר יצר הסכמים סודים בניהם ולא יצר תחרות!
    כנל לגבי תחום התקשורת קשה לי להאמין אבל אולי מי ודע!!!

    נ"ב
    תודה על כל המאמצים שאתה משקיע בסיקורים והסברים!! 

  5. אחלה בלוג, כתיבה ברורה ולעניין.
    אתה מתווסף לרישמת המובחרים שלי 🙂

  6. […] הייתה להוטה זמן רב לקבל רישיון זה וניהלה עם משרד התקשורת קרב ארוך, […]

השארת תגובה