הפתעה: ה-Notebook הפופולרי ביותר ב-Amazon אינו מריץ Windows והוא גם לא של Apple

Chromebook Screen Shotלפני מספר שבועות, אמיתי זיו, כתב התקשורת של The Marker, ואני הפקנו סרטון וידאו קצר על ה-Chromecast – המזרימדיה החדש של חברת גוגל.  בכדי להדגים את יכולתו של ה-Chroemcast להזרים דפי אינטרנט המוצגים בדפדפן Chrome אל הטלוויזיה,  הבאתי לאולפן את המחשב הנייד שלי, אותו אתם יכולים לראות במהלך הסרטון.

המחשב, מתוצרת Samsung, הוא נייד לכל דבר ועניין – יש לו מקלדת, מסך, דיסק SSD פנימי, כניסות USB, חיבור למסך חיצוני, רמקולים, קורא כרטיסי SD ומצלמה לשיחות וידאו.  העובדה שזיו מצליח להחזיק אותו ביד אחת מוכיחה שגם המשקל שלו די נמוך.

כמו כל מחשב נייד, ניתן לגלוש איתו באינטרנט, לקרוא דואר אלקטרוני, להפיק מסמכים וגיליונות אלקטרוניים, לערוך תמונות ולהדפיס – אך התכונה הכי מדהימה שלו היא המחיר – עלותו בארה"ב, כולל מיסים מקומיים ומשלוח, היא פחות מ-1,000 שקל.  העובדה שהוא זמין לרכישה רק בארה"ב לא צריכה להוות בעיה מיוחדת.  באמצעות חברות שילוח כמו mustop או buy2usa ניתן לקבל אותו ישירות לכתובת האישית בישראל בעלות של כ-1,400 שקל.

נשמע מעניין? – בואו וכנסו לעולם מחשבי ה-Chromebook שנולד לפני פחות מ-3 שנים אך הולך וצובר תאוצה עצומה.

מערכת ההפעלה של מחשבי ה-Chromebook מכונה Chrome OS והיא מפותחת על ידי חברת גוגל.  היא מתבססת על גרעין (kernel) של Linux, כאשר Chrome הוא דפדפן האינטרנט וסביבת העבודה העיקרית של המערכת.  בתחילת דרכה השימוש במערכת היה אפשרי רק כאשר למחשב ה-Chromebook יש חיבור פעיל לאינטרנט, אבל בשנה האחרונה הרחיבה גוגל את יכולתה, ועתה ניתן לעשות בה שימושים רבים ומגוונים גם ב-Offline.

הרציונאל העומד מאחורי המערכת הוא פשוט מאוד – אם בכל מקרה רוב הזמן מול המחשב מוקדש לביצוע מטלות הדורשות שימוש בדפדפן אינטרנט ובשירותי ענן מסוגים שונים, אז מדוע לא להפוך את הדפדפן למערכת עצמה?  הגישה הזו עיצבה הן את סביבת העבודה והן את תצורת החומרה של המחשב – מסך הפתיחה של מחשבי ה-Chromebook הוא הדפדפן עצמו, שהשימוש בו דורש נפח זכרון קטן ועוצמת מיחשוב לא גבוהה.

כך לדוגמא, מחשב ה-Chromebook שלי (דגם XE303C12 של חברת Samsung) מבוסס על מעבד ARM מסוג Exynos 5 Dual הפועל במהירות של 1.7Ghz, זכרון RAM בנפח של 2GB ודיסק SSD בנפח 16GB.  מפרט דומה ניתן למצוא בטאבלטים שונים (כמו ה-Nexus 10 לדוגמא), אבל התוספת של מקלדת, מסך בגודל 12 אינץ' ודפדפן Chrome בתצורה מלאה הופכים את המחשב לסוס עבודה.

הפעלת המחשב היא פשוטה מאוד – כל מה שנדרש הוא להרים את המסך לזווית העבודה הרצויה ותוך פחות מ-10 שניות הוא מוכן לעבודה.  בשלב זה המשתמש מתבקש להקליד את סיסמת הכניסה לחשבון ה-Google האישי​ וכך נפתחת הגישה ל-Gmail, ל-Google Docs, לאלבומי ה-Picassa, לתצורת ה-Chrome האישית ולכל שאר השירותים של החברה.  על מנת לכבות את המחשב, יש לסגור את המסך – פעולה המכניסה אותו למצב Sleep.  הסוללה של ה-XE303C12 מספיקה לכ-7 שעות עבודה רצופה ובמצב שינה היא יכולה להחזיק כ-10 ימים.

השימוש הראשוני ב-Chromebook היא חוויה שונה מאוד ממחשב אישי מבוסס Windows.  כיוון שהתצורה שלו נקבעת על פי מאפייני ה-Chrome האישים השמורים בענן של גוגל, המחשב מוכן לעבודה באופן מיידי – אין צורך להתקין תוכנות, להעתיק קבצים ולבצע אין סוף הגדרות.  בנוסף, כל משתמש שרוכש Chromebook מקבל בחינם נפח אכסון של 100GB בענן של גוגל (Google Drive).  בסרטון המצויין הזה ניתן לראות את תהליך ה-unboxing של ה-Chromebook ואת אופן השימוש בו.

Best-Sellerכל התכונות הללו הופכות את ה-Chromebook למוצר מעניין עבור תלמידים בבתי ספר, ארגונים ומשתמשים עסקיים, במיוחד אלה שכבר משתמשים בשירותים של גוגל וב-Google Apps לעסקים.  כיוון שהמידע האישי נשמר בענן, ניתן לגשת לנתונים מכל מקום ומכל מחשב אחר, לא רק מה-Chromebook.

באופן זה הקשר החד-חד ערכי שנוצר בין המשתמש למחשב מתפוגג וגם אם המחשב מתקלקל, אובד או נגנב אין צורך לדאוג לגבי איבוד נתונים.  פשוט עוברים למחשב או Chromebook אחר וממשיכים בדיוק מאותה נקודה.

ההצלחה של ה-XE303C12 בשוק המחשבים היא פנומנלית.  כבר שבועות רבים הוא מוביל את טבלת המחשבים הניידים הנמכרים ביותר ב-Amazon, תוך שהוא משאיר מאחוריו מתחרים בולטים כמו ה-MacBook Pro וה-MacBook Air.

שביעות הרצון ממנו היא גבוהה ביותר (4.1 מתוך 5) ומספר התגובות עליו הוא הגדול ביותר בקטגוריה.  דווקא בשלב שבו מכירות מחשבי ה-PC הולכות וצונחות, האלטרנטיבה בדמות Chromebook הולכת ותופסת תאוצה.

בשנה האחרונה החלה חברת גוגל להרחיב את היכולת של ChromeOS באופן המאפשר פיתוח של ישומים עצמאיים שאינם תלויים בזמינות של חיבור אינטרנט.  יישומים אלה, המבוססוים על HTML 5, מרחיבים את היכולת של מערכת ההפעלה ומוסיפים לה תכונות חדשות.

מדי מספר שבועות משחררת גוגל עדכונים ל-Chrome OS ואלה מותקנים באופן אוטומטי על המחשב.  עדכונים אלה, הנמצאים באחריות גוגל ואינם תלויים ביצרן החומרה, מוסיפים למערכת ההפעלה תכונות חדשות ובמידת הצורך מתקנים באגים שהתגלו בה.

בחנות האפליקציות של Chrome OS יש כיום כ-50 ישומים כאלה וביניהם משחקים, עורכי תמונה וישומים המאפשרים לשרטט תרשימי זרימה.  תוכנות אלה פועלות באופן עצמאי ורצות בחלון נפרד שאינו קשור ללשוניות (tab) של דפדפן ה-Chrome.

Pixlr_Touch_Upבתמונה משמאל ניתן לראות את תוכנת עריכת התמונות Pixlr Touch Up של חברת Autodesk.  התוכנה מאפשרת לשנות את גודל התמונה, לחתןך אותה, לערוך את הצבעים שלה וכיוב'.  מי שמעוניין להתנסות בה, יכול להוריד ולהתקין אותה על דפדפן ה-Cheome במחשב האישי שלו.

משתמשים ישראלים ישמחו לדעת שהתמיכה בעברית ב-ChromeOS היא מלאה – הן ברמת ההקלדה והן ברמת ממשק המשתמש.  המעבר מעברית לאנגלית ובחזרה נעשה באמצעות אותם קיצורים הנהוגים ב-Windows כך שעקומת הלימוד בנושא זה היא אפסית.  כדאי רק לזכור שלא קיים היום מחשב Chromebook עם חריטה של אותיות בעברית על המקלדת, אך זו מגבלה שניתן להתגבר עליה בקלות על ידי מדבקות.

פרט לדגם הנמצא ברשותי, קיימים בשוק עוד כ-5 דגמים נוספים של מחשבי Chromebook ובכללם דגמים של חברת HP וחברת Acer.  בכנס המפתחים של חברת אינטל (IDF), שנערך לפני כשבועיים בסאן פרנסיסקו, הכריזו החברות Asus וטושיבה על דגמי Chromebook חדשים שיהיו מבוססים על מעבדי Atom ו-Haswell.  בנוסף, גם לחברות Dell ו-Lenovo יש כוונה להציג מחשבי Chrome OS.

הדרך הטובה ביותר לבדוק את מידת ההתאמה של מחשב Chromebook לצרכים היום-יומיים היא פשוטה מאוד – יש להיצמד, למספר ימים לדפדפן Chrome, להרחבות ולאפליקציות שלו.  התנסות כזו תיתן תחושה דומה מאוד לשימוש במחשב Chromebook ותאפשר לבדוק אם הוא עונה לציפיות האישיות.

אני סבור שמי שבעיקר גולש באינטרנט, כותב מסמכים, משתמש בגיליון אלקטרוני, עורך מצגות ומתבסס על השירותים של חברת גוגל, ימצא שה-Chromebook הוא אופציה מעניינת היכולה להוות תחליף ראוי למחשב נייד.

4 תגובות לפוסט “הפתעה: ה-Notebook הפופולרי ביותר ב-Amazon אינו מריץ Windows והוא גם לא של Apple”

  1. אני חושב שעבור רוב מוחלט של האנשים, כרום בוק הוא אלטרנטיבה זולה וטובה, אבל אני חושב שהוא עדיין לא כזה עבור השוק הישראלי. העדר תוכנת אופיס שמטפלת באופן מספק בכתיבה מימין לשמאל ובגופנים עבריים, כמו מייקרוסופט אופיס, לא מאפשרת לי להחליף בו את לפטופ הWindows שלי. זה די מבאס שגוגל דוקס לא ממש מצליחה להתפתח בכיוון הזה בשנים שחלפו.

  2. אולי לא הדגשתי את זה מספיק,אבל ל-Google Docs יש תמיכה מלאה בעברית,כולל עריכה וכתיבה מימין לשמאל.

  3. […] גוגל: סדרת מחשבי ה-ChromeBook עם מערכת ההפעלה ChromeOS, מוצרים שהפכו ללהיט מדהים בניכר. אלו מכשירים פונקציונליים, מהירים וזולים, אלא […]

  4. האם המחשב מתאים לצפייה בסרטים (MKV 720P) ו/או הזרמתם לטלויזיה?

השארת תגובה