עבור ביטורנט זה בסה"כ עניין של 1 או 0

סביב תערוכת CES מתקיימים הרבה מאוד אירועים מיוחדים המיועדים לבלוגרים ועיתונאים.  באירועים אלו מציגות החברות, באופן ממוקד ואישי יותר, מוצרים ושירותים שונים.  בנוסף, ניתנת גם האפשרות לשוחח באופן ישיר ומעמיק יותר עם בכירי החברות הללו.

לחלק מהחברות המציגות באירועים הללו יש גם ביתנים בתערוכת CES עצמה, אבל אחרות בוחרות להגיע רק לאירועים "הצדדים" הללו.  באחד מהאירועים הללו מצאתי דוכן של חברת BitTorrent Inc שאויש על ידי שלושה מבכירי החברה ובראשם סימון מוריס, סגן הנשיא לנושאי שיווק ומוצרים.

למרות היקף השימוש העצום בפרוטוקול ה-BitTorrent, חברת BitTorrent עצמה, ובראשה הנשיא אריק קלינקר, כמעט ואינם מוכרים לציבור הרחב.  גם כאן בישראל, מעט מאוד אנשים מודעים לכך שסגן הנשיא האחראי על תחומי הפיתוח בחברה הוא ישראלי בשם אילן שמיר.

חברת BitTorrent Inc היא זו שפיתחה את הפרוטוקול ואת שתי אפליקציות ה-BitTorrent הנפוצות ביותר – BitTorrent הנמצאת כרגע בגירסא 7.2 ו-uTorrent הנמצאת כרגע בגירסא 2.2.  לדברי החברה, למעלה מ-400,00 הורדות של תוכנות אלה מתבצעת מדי יום ביומו וכ-100 מילון איש עושים שימוש בפרוטוקול מדי חודש.

לצערה של חברת BitTorrent, למרות השימוש הנרחב בפרוטוקול ובאפליקציות שהיא פיתחה, היא מזוהה בעיקר עם העתקות קבצים לא חוקיות ופיראטיות מסוגים שונים.  עובדה זו פוגעת מאוד בתדמיתה ומרחיקה אותה מאירועים גדולים ומשמעותיים.

במסגרת האירוע בו היא השתתפה, שוחחתי ארוכות עם סימון מוריס ויתר נציגי החברה וניסיתי להבין כיצד BitTorrent מתמודדת עם התדמית השלילית שלה ומה הכיוון העתידי אליה שואפת החברה.

כבר בפתח הדברים היה חשוב לסימון להדגיש שני דברים.  הראשון, ש-BitTorrent היא חברה ריווחית וגדלה.  ההכנסות שלה נובעות בעיקר משיתוף פעולה עם Google שבמסגרתו היא מקדמת את סרגל הכלים שלה.  בנוסף לכך היא מקיימת קשת רחבה של שיתופי פעולה שונים עם חברות תוכנה וחומרה אחרות.  כתוצאה משיתופי פעולה אלה ניתן למצוא מנגנוני הורדה מבוססי פרוטוקול BitTorrent בנתבים ובשרתים שונים.

האלמנט השני שהודגש בשיחה היא העובדה ש-BitTorrent מתעלמת לחלוטין מהתוכן שהפרוטוקול שפיתחה מעביר.  מבחינת החברה "כל האינטרנט זה בסופו של דבר 1 ו-0 ו-BitTorrent בסה"כ מסייעת להעביר את ה-1 וה-0 הללו בצורה יעילה וחסכונית ממקום למקום".  נציגי החברה התעלמו באלגנטיות מאופי השימוש בפרוטוקול ובתוכנות השונות וחזרו שהדגישו שאם יש "בעיה" הרי שהיא נובעת מהמשתמשים ולא מהטכנולוגיה.

סימון מוריס ציין שבאמצעות רשת האינטרנט נעשים לא מעט פשעים ועוולות ו-"אף אחד לא מציע לסגור את האינטרנט בגלל כך".  זוהי גישה מעניינת, אם כי פשטנית, לנזקים שגורמת BitTorrent בעיקר בתחום הפרת זכויות יוצרים.

על מנת להתמודד עם הטענות בתחום זה הכריזה BitTorrent, במסגרת CES 2011, על כך שהיא מתחילה לפנות באופן ישיר לאמנים היוצרים מחוץ למסגרת ה-labels הגדולים ומציעה להם להפוך את BitTorrent לרשת ההפצה הישירה שלהם.

בכך משיגה BitTorrent שתי מטרות – ראשית היא מראה לעולם כי היא אינה אויבת של היוצרים והאמנים וכי היא מציגה לאלה שאין להם רשתות הפצה גדולות, מסגרת חילופית ויעילה לא פחות.  באופן עקיף, מציעה BitTorrent למשתמשי הפרוטוקול והתוכנות שלה גישה חוקית למגוון רחב מאוד של יצירות.

בתמונת המסך משמאל ניתן לראות גירסא מוקדמת של BitTorrent בגירסא 8.0.  בחלק העליון ניתן לראות רצועת icon-ים של אמנים המפיצים את היצירות שלהם דרך באמצעות התוכנה.  לדברי BitTorrent ה-icon-ים יחשפו למשתמשים באופן אקראי והיא לא תיגבה מהאמנים עמלה על הצבתם.

המשתמש יוכל ללחוץ על כל אחד מה-icon-ים הללו וכתוצאה מכך תורד היצירה באופן אוטומטי אל מחשבו.

קשה להעריך מה טומן העתיד לחברת BitTorrent אך הניסיון שלה לייצר לגיטימיות אל מול פלח מסויים של יוצרים ואמנים, מראה שהיא נתונה במצוקה במגזר הזה.  יחד עם זאת, בסיס המשתמשים האדיר שלה והעובדה שעדיין לא קיים מנגנון שיתוף יעיל יותר, מבטיח ש-BitTorrent תהיה איתנו בעתיד הנראה לעין.

השארת תגובה