צוחק מי שצוחק אחרון (2)

ביום שישי הזדרז דוברו של שר התקשורת, משה כחלון, לפרסם את פנייתו לממוּנה על ההגבלים העיסקיים על מנת שתכריז על חברות הסלולר כ-"קבוצת ריכוז" כמוגדר שם בסעיף 26ד'.

על פי העיתונות, שר התקשורת "רותח" ו"זועם" על התרגיל שעשו לו חברות הסלולר – לא רק שכולן הגישו, בהפרשים של שעות בודדות, עתירות לבג"צ על החלטתו להוריד את דמי הקישוריות, במקביל כולן גם הזדרזו להעלות את מחיריהן.

כך, במחי יד אחת, הן מחקו חודשי עבודה מאומצים ומאות אלפי שקלים שהשקיע המשרד בתהליך שהביא להחלטה על הורדת דמי הקישוריות.

הפניה של שר התקשורת אל הממונה על ההגבלים העיסקיים מעידה שהוא, סוף סוף, הפנים שחברות הסלולר מהוות מונופול ציני ודורסני ("טריאופול") שיש להטיל עליו רגולציה משמעותית.

למרות שכלפי חוץ הפניה לממונה על ההגבלים העיסקיים נראית מאיימת מאוד, בפועל מדובר בתגובה פושרת מאוד לשתי סטירות לחי מצלצלות שחטף שר התקשורת תוך ימים בודדים.

כחלון עדיין לא מבין שחברות הסלולר פשוט "לא שמות" עליו ושאת המלחמה עם חברות הסלולר לא מנהלים בהכרזות לעיתונות.

תהליך ההכרזה על "קבוצת ריכוז" הוא ארוך ויחלפו חודשים רבים עד שיתממש, אם בכלל.  חברות הסלולר ינקטו כל מהלך משפטי אפשרי על מנת לחסום צעד זה והעובדה שהממונה על ההגבלים העיסקיים פורשת בעוד כ-3 חודשים, בוודאי שלא תסייע לקידומו.

שר התקשורת צריך לפעול מנקודת ההנחה שחברות הסלולר אינן חוששות מהמהלך הזה, כמו שהן לא חוששות מהורדת דמי הקישוריות, אותה עקפו בקלות.

הציניות והרעבתנות של טריאופול חברות הסלולר, תבוא לידי ביטוי בעוד מישורים ומשרד התקשורת ימשיך לרדוף אחרי עצמו במלחמה נגדן.

על מנת להלחם בציניות ובחוסר הבושה של חברות הסלולר נדרשת מצד משרד התקשרות פעילות הרבה יותר נמרצת ויצירתית שתביא לכך שחברות הסלולר ירדפו אחריו במקום שהוא ירדוף אחריהן.

באופן מעשי, לא ברור מדוע לא משתמש משרד התקשרות בכלים שיש בידו היום על מנת לחסום את העלאות המחירים השרירותיות הללו ופונה במקום זאת לממונה על ההגבלים.

כך לדוגמא, אם היה מעיין שר התקשורת בסעיף 79 של הרישיון שנתן לחברת פרטנר, היה מוצא שיש באפשרותו למנוע בקלות את העלאת המחירים שלה, ללא שום עזרה של גוף חיצוני.

כל שעליו לעשות הוא לבקש את רשימת הנימוקים שמביאה את החברה להעלות את המחירים.  במידה ואלה אינם משכנעים אותו שאין בהעלאת המחירים פגיעה בציבור הצרכנים, ביכולתו למנוע את ההעלאה הזו.  תהליך כזה לא צריך לקחת זמן רב.

סעיף 78 לרישיון סלקום וסעיף 75ג' לרישיון פלאפון קובע שהחברה צריכה להודיע למנכ"ל משרד התקשרות על העלאת מחירים של שירותים – מדוע שלא יודיע המנכ"ל שהוא אינו מקבל את ההודעה ופועל למנוע את ישומה?

החברות תוכלנה כמובן להגיש בג"צ נגד החלטות אלה, אשר יצטרפו ליותר מ-10 הבג"צים שכבר הוגשו על ידן מתחילת השנה, אבל בינתיים מהלך ההעלאה יחסם.

בשבוע שעבר פורסם סקר שקבע שחברות הסלולר הפכו לשנואות ביותר על ציבור הצרכנים – בכך הן "הביסו" את הבנקים שתפסו את המקום הראשון בשנים האחרונות.

נגיד בנק ישראל והממונה על הבנקים הצליחו, במלחמה עיקשת ועקבית, לרסן את טריאופול הבנקים בישראל.  עתה הגיע הזמן שרגולטור קשוח ועיקבי יתייצב גם מול טריאופול חברות הסלולר.

הניסיון של שר התקשרות לגלגל את האחריות לממונה על ההגבלים העיסקיים מראה שאין ביכולתו או בכוונתו לפעול באופן רציני מולן.  הרפיסות הזו, שכבר כתבתי עליה מספר פעמים, היא ההפסד של כולנו.

3 תגובות לפוסט “צוחק מי שצוחק אחרון (2)”

  1. הסיבה היחידה שיש לנו טריאפול זה משרד התקשורת שמגן על המונופולים הגדולים.
    צריך להווצר מצב שמי שרוצה להקים חברת תקשורת סלולרית יהיה רשאי חוקית לעשות זאת.

    בנק ישראל לא הצליח "לרסן" את טריאפול הבנקים בישראל. אחת המטרות של בנק ישראל זה לשמור על הבנקים הגדולים מפני תחרות.

    אם שר התקשורת רוצה לחפש את הבעייה בשוק התקשורת, הייתי ממליץ לו להסתכל במראה והבעייה תסתכל עליו חזרה.

  2. מייק לבנובסקי, ר"ג בתאריך 21 בנובמבר, 2010 בשעה 16:26

    כל מילה בסלע, וזה עוד כביקורת על שר התקשורת היותר רציני שהיה כאן בעשר השנים האחרונות.צא ולמד איך התנהגו קודמיו

  3. […] וברווחים של החברות הסלולריות.  על מנת להתגבר על כך העלו החברות בחודש שעבר את המחירים של השירותים שעדיין לא […]

השארת תגובה