שלוש גורילות עומדות בזירה. מי מהן תעמוד בסוף הקרב?

גם מי שאינו חבר ברשת החברתית "פייסבוק" (Facebook), עתיד בזמן הקרוב להכיר את המנגנון שבאמצעותו היא הפכה לנפוצה כל כך.  במסגרת מהלך חדשני, יוצאת פייסבוק מגבולות האתר שלה ומאפשרת לכל אתר אינטרנט המעוניין בכך, ליישם את כפתור ה-LIKE (אהבתי) המפורסם שלה.  גם ב-NetCHEIF Articles ובבלוג זה ניתן לראות את היישום של מנגנון זה.

היישום של כפתור ה-LIKE מחבר את האתר המיישם אותו לפייסבוק ומקשר בין חשבון המשתמש בפייסבוק, לבין הפעילות באותו אתר חיצוני.  חיבור זה, המתבצע באמצעות ממשק תיכנותי (API) המכונה Open Graph, מאפשר לפייסבוק ולאתר החיצוני לחלוק ביניהם מידע על המשתמש ומרחיב מאוד את גבולות הרשת החברתית.  באמצעות ממשק זה פייסבוק הופכת את כל רשת האינטרנט לרשת חברתית גדולה אחת, כל זאת מבלי צורך להרשם לכל אתר בנפרד.

מנגנון זה מזכיר במידה מסויימת את מנגנון ה-Passport של חברת מיקרוסופט שלא זכה להצלחה גדולה כיוון שפרט לפעולת הרישום האחוד, הוא לא נשא עימו שום ערך מוסף.  לעומת זאת, בפייסבוק משתמשים כיום למעלה מ-500 מיליון אנשים וכל משתמש מייצר ואוגר מידע רב על עצמו ועל חבריו.  השיתוף של מידע זה עם אתרים חיצוניים מוסיף ערך רב לאתר החיצוני, אבל בעיקר לפייסבוק עצמה.

האפשרות להתחבר לכל אתר ולשתף איתו מידע, מעמידה את פייסבוק בתחרות ישירה מול גוגל (Google).  כבר היום מציעות שתי החברות לא מעט מנגנונים המתחרים זה בזה – אל מול Gmail מציבה פייסבוק את מערכת המסרים שלה, אל מול Picasa מציבה פייסבוק את אלבומי התמונות שלה ולשתי החברות יש מנגנוני צא'ט מתקדמים.  גם בתחום הפרסום, המהווה את מקור ההכנסות העיקרי של גוגל, מציבה פייסבוק מערכת משלה ומציעה מנגנון ניתוח הנקרא Insights המתחרה ב-Google Analytics.

קשה להעריך מה יהיה גורלה של תחרות זו, אך יש לזכור ששתי החברות מחזיקות מידע רב מאוד על המשתמשים שלהן.  גוגל מתעדת כל חיפוש, סורקת את קבצי הדוא"ל של המשתמש, שומרת את שיחות הצא'ט שלו ויודעת לשייך תמונות.  גם פייסבוק מחזיקה מידע רב על המשתמשים שלה, על הרשת החברתית שהם מתחזקים ומה הנושאים והתחומים המעניינים אותם.  כלשני ענקים כאלה יש כל כך הרבה מידע, שפילוחו שווה לא מעט כסף, צפוי שהתחרות ביניהן תהיה מעניינת מאוד.

קרב הענקים הזה מחזיר לזירה גם את חברת מיקרוסופט, שבסוף 2007, רכשה 1.6% ממניותיה של פייסבוק תמורת 240 מיליון דולר (השווי של פייסבוק על פי רכישה זו היה אז כ-14.5 מיליארד דולר).  בזמנו, המשמעות של רכישה זו לא הובהרה לחלוטין אך כיום מתברר שבין שתי החברות קיים שיתוף פעולה הדוק. 

שיתוף פעולה זה בה לידי ביטוי בשני מישורים עיקריים.  ראשית, פייסבוק עומדת לעשות שימוש במנגנון החיפוש Bing של חברת מיקרוסופט, המציב את עצמו כאלטרנטיבה לחיפוש באמצעות גוגל.  באמצעות Bing, שישקלל גם היבטים חברתיים של המשתמש, תוכל פייסבוק להציג תוצאות עדיפות על אלה של גוגל.  המשמעות היא שהתחרות בין גוגל לפייסבוק תתרחש גם בליבת העסקים של גוגל, המהווה מרכיב עיקרי בהכנסות שלה.     

ערוץ נוסף בו משתפות פייסבוק ומיקרוסופט פעולה יבוא לידי בחבילת ה-Office לשימוש מקוון (Office Online) שתהיה זמינה לקראת סוף השנה.   מיקרוסופט הכריזה שאופיס בגרסת ה-online שלה תאפשר לשתף את מסמכי המשתמש דרך פייסבוק.  כלומר, המסמכים שיצור המשתמש יהיו זמינים בפרופיל המשתמש והוא יוכל לחלוק אותם עם חבריו.  מנגנון זה נשמע מאוד דומה ל-Google Docs המציע חבילת תוכנה מקוונת לעיבוד תמלילים, גיליון אלקטרוני ועריכת מצגות.

לעומת שיתוף הפעולה המתהדק בין מיקרוסופט לפייסבוק, הניסיון של גוגל לייצר רשת חברתית (Google Buzz) נחל כשלון חרוץ והראה שהיא אינה חסינה מטעויות.  ובנוסף לכל אלה, על היריבות המרה בין גוגל למיקרוסופט אין צורך להכביר מילים.

בזירה עומדות כרגע שלוש גורילות והקרב ביניהן הולך להיות ארוך ומעניין.

2 תגובות לפוסט “שלוש גורילות עומדות בזירה. מי מהן תעמוד בסוף הקרב?”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by NetCHEIF. NetCHEIF said: ‫שלוש גורילות עומדות בזירה. מי מהן תעמוד בסוף הקרב?‬ http://goo.gl/fb/oWxy0 […]

  2. disse:Ok….Vou tentar consertar….Quantas vezes poderá ser feito o pedido de revisão da reprovação da inscrição… Você sabe!??? Tem prazo para ser feito o pedido de revisão!???Vou ver o que consigo fazer para melhorar o blog antes de pedir a revisão….

השארת תגובה