סוף עידן קושחות צד שלישי לנתבים?

DD-WRT Logoיצרניות הנתבים המשווקים בארה"ב נערכות לשינוי רגולטורי משמעותי.

שינוי זה ימנע, החל מחודש יוני השנה, שיווק ומכירה של נתבים המאפשרים התקנת קושחות צד שלישי המשנה את התכונות האלחוטיות של הנתבים.

ההערכות של היצרניות והמשווקות נובעת מתקינה חדשה של רשות התקשורת האמריקאית (ה-FCC), שמטרתה למנוע שיבושים בתקשורת ה-WiFi האלחוטית.

כידוע, חלק מקושחות הצד השלישי מאפשרות שינויים בעוצמת השידור וה-FCC מוטרד מההשלכות של המצב הזה.  על מנת להתמודד עם הסיטואציה הזו, החל מה-2/6/2016, נתבים שישווקו בארה"ב צריכים להכיל מנגנונים שלא יאפשרו לקושחות צד שלישי (כמו DD_WRT) לבצע מניפולציות על מנגנון ה-WiFi של הנתבים.

כדאי לשים לב שה-FCC האמריקאי מכוון את התקינה הזו אל יצרניות ומשווקות הנתבים ולא אל הגופים המפתחים את הקושחות החלופיות.  המשמעות היא שגם אם הגופים המפתחים את הקושחות החליפיות יבטיחו שהן אינן משנות את מאפייני התקשורת האלחוטית, ה-FCC עדין יראה ביצרניות כגוף האחראי.  הסיבה לכך היא פשוטה – הקושחות החליפיות מבוססות על קוד פתוח וכך כל אחד, ולא רק המפתחות הראשיות שלהן, יכול לשנות את אופן פעולתן.

מבחינה טכנית, המימוש של מנגנונים שימנעו מניפולציה במרכיבים האלחוטיים של הנתבים אינו טריוויאלי וברור שחלק גדול מהיצרניות יבחרו בנתיב הפשוט ביותר – נעילת הקושחה המקורית ומניעה מוחלטת של התקנת קושחות צד שלישי.  החברה הראשונה שהכריזה על אימוץ התקינה הזו היא TP-LINK וכצפוי היא בחרה בפתרון הפשוט ביותר – נעילת הקושחה.  בהקשר זה מומלץ לקרוא את דף השאלות והתשובות (Q&A) שהחברה פירסמה.

בשלב זה התקינה האמורה נוגעת רק לנתבים המשווקים בארה"ב והיא אינה משפיעה, באופן מיידי, על נתבים זהים המשווקים באירופה.  בהקשר זה לציין שבישראל נהוגה כבר זמן רב רגולציה ממשלתית המקשה מאוד על התקנת קושחות צד שלישי בנתבים התומכים בתדר 5Ghz, זאת עקב המגבלות היחודיות על השימוש בסביבת התדר הזה בישראל.

בשלב זה קשה להעריך את מידת ההשפעה של התקינה הזו ואת האופן בו יחליטו היצרניות האחרות לממש אותה, אבל אין ספק שהיא תהדהד על המתרחש בשוק קושחות הצד השלישי.  מצד שני יש לזכור שקרנן של קושחות אלה נמצאת בירידה, במיוחד עקב השיפורים המתמידים מצד היצרניות, כך שיתכן וההשפעה של התקינה החדשה תהיה קטנה מהצפוי.

5 תגובות לפוסט “סוף עידן קושחות צד שלישי לנתבים?”

  1. אם הקושחות המקוריות של TP-LINK ושאר היצרניות לא היו כל כך בעייתיות ומלאות באגים ובעיות אינסופיות ב WIFI אז לא היה מזיז לי, כל נתב של TP-LINK שאי פעם קניתי הייתי צריך לשים לו קושחה צד שלישי כי היו המון בעיות.
    מקווה מאוד שהיצרנים ישימו דגש על איכות הקושחה המקורית ואז כבר לא באמת יהיה צורך בזה.

  2. יניב יחן בתאריך 15 במרץ, 2016 בשעה 20:11

    הגופן נטוי באלכסון מקשה על הקריאה
    אנא השאירו אותו רגיל
    תודה
    יניב

  3. אצלי הגופן ישר לחלוטין – תוכל לכתוב באיזה דפדפן ומערכת הפעלה אתה משתמש? אם תוכל להעלות תמונת מסך זה בכלל יהיה מצויין.

  4. ירון בתאריך 18 במרץ, 2016 בשעה 17:49

    אצלי הגופן גם ישר: חלונות 7, כרום.

  5. […] שבה הוטל על החברה קנס של $200,000.  בנוסף לקנס, החברה – בניגוד להודעתה מלפני מספר חודשים – גם אולצה לשתף פעולה עם מפתחי […]

השארת תגובה