ה-PC הראשון

בעקבות הפוסט הקודם, קבלתי מספר אימיילים שבהם תהו הכותבים על חסרונם של מקדלת וצג במחשב האישי הראשון של דר' רוברטס.

ה-Altair 8800 הוא אמנם "המחשב האישי הראשון" אך הראשוניות שלו נובעת שעד אז כל המחשבים יוצרו למטרות מסחריות.  המחשבים של שנות ה-70 של המאה הקודמת היו מאוד יקרים, דרשו תחזוקה שוטפת ומומחיות שלא היתה זמינה למשתמש הבייתי.  ה-Altair 8800 איפשר לכל אחד לרכוש במחיר סביר של כ-$450, פלטפורמת מחשוב המבוססת על מעבד מתקדם אשר ניתנת לתכנות באופן עצמאי.

התיכנות הבסיסי של ה-Altair התבצע בקידוד בינארי, כאשר הקלט מבוצע באמצעות במפסקים בעלי שני מצבים (Toggle Switch, למעלה = 1, למטה = 0) והפלט נעשה על ידי נוריות (דולקת = 1, כבויה = 0).  ממרחק של 35 שנה אופן השימוש הזה נראה רחוק מאוד מהעכבר, המקלדת והצגים הצבעוניים בהם אנו משתמשים היום אך באותה תקופה זו היתה הדרך המקובלת.

יחסית לאותה תקופה, מחשב ה-Altair של רוברטס היה מתקדם מאוד וכלל 4 חריצי הרחבה (slots) שאיפשרו חיבור של כרטיסי הרחבת זכרון, ממשקים טוריים (serial) ומקביליים (parallel) ואפילו טייפ קסטות לגיבוי.  בשלב מאוחר יותר נוספו ממשקי קלט/פלט מתקדמים יותר הדומים לאלה המוכרים כיום.  בתמונה משמאל ניתן להבחין בפרסום ל-Altair 8800 כאשר האופציות זמינות לרכישה מוקפות בריבוע אדום.

ה-PC הראשון, המזכיר את המחשבים של היום, הוכרז על ידי IBM רק 6 וחצי שנים מאוחר יותר – ב-12 לאוגוסט 1981.  IBM החליטה לפתח את ה-PC בגלל הפופולריות לה זכה ה-Altair 8800 והמחשבים האישיים שפותחו בעקבותיו.  באותו זמן היתה IBM חברת המחשבים הגדולה בעולם והיא חששה לאבד את הבכורה למחשבים הקטנים והזעירים הללו.

על המלאכה ב-IBM הופקד דון אסטרידג' שנקט באסטרטגיה שונה לחלוטין מזו שהיתה מקובלת ב-IBM באותו זמן – הוא בחר לבסס את ה-PC על רכיבים של חברות אחרות ולא על פיתוחים קניניים של IBM.  מעבר לפיתוח החומרה של ה-PC, נזקקה IBM למערכת הפעלה ועל בסיס MS-DOS שנבחרה לשם כך, נוצר הקשר בינה לבין חברת מיקרוסופט.

ה-PC של IBM, שעלה בזמנו כ-$3,000 (כולל מסך וכונן דיסקטים אחד), זכה להצלחה מסחררת והוא הבסיס שעליו התפתחה כל תעשית המחשבים האישיים.  רבים מהעקרונות עליו הוא הושתת עדיין קיימים במחשבי ה-PC של היום ובשנת 2006 עדיין דווח על מחשבי PC מקוריים פעילים.

דון אסטרידג', אבי מחשב ה-PC, נהרג באוגוסט 1985 בהתרסקות מטוס דלתא בטיסה 191, בשדה התעופה של דאלאס בטקסס.

תגובה אחת לפוסט “ה-PC הראשון”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by NetCHEIF. NetCHEIF said: ‫ה-PC הראשון‬ http://goo.gl/fb/jPhwY […]

השארת תגובה