האם תקן G.hn היא הבטחה שלא תתממש?

HomePlug vs. G.hnכמו בתערוכות CES הקודמות, גם השנה נפגשתי עם המנהלים המנהלים הבכירים המקדמים את שני תקני הכבילה האלטרנטיביים – G.hn ו-HomePlug.  בין שני הארגונים המקדמים תקנים אלה קיימת יריבות מרה והתחרות בינהם על הדומיננטיות בשוק היא חריפה מאוד.

תקן ה-HomePlug הוא הותיק מבין השניים ושורשיו נעוצים עוד בשנת 2001, אז פורסמה הגירסא הראשונה שלו המאפשרת העברת נתונים על חוטי חשמל במהירות של 14Mbps.  במהלך השנים פותחו לתקן גרסאות מתקדמות, כמו HomePlug Turbo ו-HomePlug AV, המאפשרות העברת נתונים במהירויות הולכות וגדלות.

מוצרים המבוססים על HomePlug משווקים בהצלחה גדולה על ידי חברות כמו D-Link, נטגיר, TP-Link, אדימקס ואחרות.  תקן זה אומץ גם על ידי מרבית חברות הטלפוניה בעולם (כולל "בזק") והערכות בשוק מדברות על למעלה מ-20 מיליון מתאמי HomePlug שנמכרו עד היום ברחבי העולם.

לעומת HomePlug, תקן G.hn הוא פיתוח חדש הרבה יותר שהעבודה עליו החלה בשנת 2008.  לעומת HomePlug המתמקד בהעברת תקשורת על חוטי חשמל בלבד, G.hn מאחד תחת קורת גג אחת את כל סוגי הכבילה הקיימים – חוטי חשמל, כבלי קואקס או חוטי טלפון – ומאפשר גמישות מרבית בהעברת תקשורת במהירות של 1Gbps בסביבה הבייתית.

בשנה שעברה, לאחר הפגישה עם ג'ון איגן (John Egan) מחברת Marvell, המוביל את קבוצת ה-G.hn, הייתי מאוד אופטימי לגבי הסיכוי של תקן זה לגבור על תקן ה-HomePlug ההולך ומתיישן.  היתרונות הבולטים שלו כמו אדישות לסוג הכבל ומספר הפאזות, חסינות לרעשים ומהירות של 1Gbps ובנוסף – ההתגייסות של יצרני סיליקון מובילים כמו Sigma ו-Marvell והתאימות שהוצגה בין המתאמים של יצרנים שונים, נראו כקלפים בלתי מנוצחים.

במהלך הפגישה בשנה שעברה Egan ציין מספר פעמים שיראה זאת ככישלון אישי שלו אם במהלך הרבעון הרביעי של 2013 לא יתחילו לעלות מוצרים המבוססים על תקן G.hn על המדפים.  ובכן, רבעון זה עבר וגם ינואר 2014 חלף לו ועדיין לא ניתן למצוא מוצרי G.hn על המדפים.  יתר על כן, בדיקה שערכתי עם יצרניות ציוד תקשורת מובילות מעלה שהמודעות לתקן קיימת אך כרגע אין להן כוונה להכריז על מוצרים המבוססים על תקן זה.

G.hn Demoלזכותו של Egan ניתן לציין שההדגמות שהוא ערך לי בביתן ה-G.hn היו מרשימות מאוד והוכיחו את הפוטנציאל הטמון בתקן.  העברת המידע בין המחשבים נעשתה במהירויות גבוהות, על מגוון כבלים, תוך שילוב מתאמים של יצרנים שונים אבל המרחק בין הדגמה למוצר הוא רחוק ועדיין לא ניתן להתנסות במוצרים אלה.

במקביל, החברות המובילות את תקן ה-HomePlug (כמו Qualcomm ו-Broadcom) לא נחו על השמרים ובמהלך השנה האחרונה הכריזו על גרסא חדשה לתקן, המכונה HPAV2, המאפשרת אף היא מהירות של 1Gbps.  הכרזה זו לא רק שמחקה את אחד היתרונות הבולטים של תקן G.hn, היא גם הצליחה להביא להכרזות של מוצרים המבוססים על תקן זה מצד חברות כמו TP-Link ו-TRENDnet.

סיטואציה זו מעמידה את תקן G.hn בסימן שאלה גדול מאוד.  בעוד שה-HomePlug מחזק את מעמדו הן בקרה הצרכנים והן בקרב חברות הטלפוניה, תקן G.hn נראה מדשדש במקום עם טכנולוגיה מרשימה אך ללא מוצרים וללא התקנות.

השמועות המסתובבות בשוק מדברות על כך שאיגוד ה-HomeGrid – המקדם את תקן G.hn – משקיע את רוב מאמציו בחברות הטלפוניה בסין.  לדברי המקורות, במדינה עצומה זו יש לתקן G.hn סיכוי טוב כיוון שקיימת שם דרישה עצומה לפתרונות כבילה אלטרנטיביים ומצד שני, פתרונות ה-HomePlug עדיין לא תפסו נתח גדול.

אני נוטה לפקפק באמינות של שמועות אלה ממספר טעמים.  הראשון והעקרי – מרבית החברות הסיניות הביאו אמון דווקא במוצרי HomePlug ועדיין לא נרשמה הכרזה משמעותית של יצרן סיני גדול סביב G.hn.  בנוסף, העלות הצפויה של מוצרי G.hn היא גבוהה מזו של HomePlug – פרמטר שאינו מתאים לשוק הסיני.  ולבסוף, האופי הסיני מעדיף להעתיק פתרון שכבר נבדק בקנה מידה גדול במקום אחר ונמצא עובד מאשר להפוך למעבדת ניסויים של טכנולוגיה חדשה.

2 תגובות לפוסט “האם תקן G.hn היא הבטחה שלא תתממש?”

  1. אני מבקש לדייק במספר נקודות.
    היריבות בין HomePlug וG.hn החלה שנים רבות קודם על ידי
    DS2 שפשטה רגל.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Design_of_Systems_on_Silicon
    וחברת Intellon שנקנתה והיום היא חלק מQualcomm.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Qualcomm_Atheros
    אגב כל החברות שמנית המיצרות HomePlug, מבוססות על הchip של Intellon.

    פרט נוסף שהושמט בכתבה. הG.hn הוא תקן בITU.
    בעוד HomePlug ביחד עם Panasonic יצרו את IEEE 1901
    http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1901
    חברי ארגון HomePlug (בכללם Intellon) השתתפו באופן פעיל בתקן.
    להערכתי (אם כי לא בדקתי). HomePlug AV והתקנים החדשים עומדים בתקן IEEE 1901

  2. […] המתבססת על רכיבים של חברת Realtek.  במקביל, בתקשורת ה-G.hn, המתבצעת מעל קווי החשמל, נעשה שימוש ברכיבי PLC של חברת […]

השארת תגובה