yes GO הולכת לכיוון הלא נכון

yes GOלא פחות משנתיים של עבודה ו-50 מיליון שקל השקיעה חברת yes במיזם החדש שלה, המיועד לאפשר צפייה בתכני הוידאו וה-VOD של החברה במכשירים ניידים.

השירות, המכונה yes GO, משתמש בתשתית האינטרנט ומציע, לראשונה בישראל, שירות טלוויזיה מסחרי רחב המבוסס על תשתית IP ‏(IPTV).   במהלך מסיבת העיתונאים אמר מנכ"ל yes, רון אילון, כי שלוש סיבות הביאו לפיתוח השירות – טכנולוגיות חדשות, מכשירים חדשים ושינוי בהרגלי ההצפיה של הלקוחות.

אלה הן סיבות משמעותיות אך גם אם נוסיף למשוואה את התחרות הקשוחה עם המתחרה המרה – חברת HOT, קשה להאמין שהן לבדן גרמו לחברה לבצע את ההשקעה העצומה בזמן ובכסף.

בשנים האחרונות הולכת ומתגברת תופעה המכונה cord cutters ("חותכי כבלים") – לקוחות שמאסו בחברות הכבלים המסורתיות והחליטו להתנתק מהשירותים שהן מציעות.  מחירי המנוי הגבוהים, אוסף הערוצים העצום, שברובו אינו רלוונטי ואין סוף השידורים החוזרים הביאו את הלקוחות לוותר על שירות הכבלים ולהתבסס על תכנים המצויים ברשת האינטרנט.

בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם מוצעים היום שירותים המאפשרים צפיה בתכני וידאו במחירים נמוכים להפליא.  כך למשל מנוי חודשי לשירות Netflix, החושף את המשתמש לאין ספור סרטים וסדרות, עולה $8 לחודש (כ-30 שקל).  שירות מקביל, המכונה HULU, מציע תכנים דומים באופן חינמי ומאפשר שדרוג לתכנים נוספים תמורת תשלום חודשי.  שירותים מסוג זה והאפשרות לצפות בתכנים חינמיים באמצעות DVB-T ("עידן פלוס"), מעודדים צרכנים להתנתק משירותי חברות הכבלים, לחסוך מאות שקלים בחודש ולהצטרף למיליוני ה-cord cutters.

עבור חברות הכבלים, שכבר השקיעו במערכי שידור, הקמת מרכזי שירות לקוחות ורכישת התכנים, העלות השולית של הוספת מנוי בודד היא כמעט אפסית.  המשמעות של האספקט הכלכלי הזה היא מלחמה בלתי פוסקת בתופעת הנטישה כיוון שכל לקוח שחברות מאבדות, הופכת לפגיעה ישירה בשורת הרווח שלהן.  אחד הכלים המשמעותיים ביותר במלחמה זו הוא שירותים ופיתוחים חדשים הגורמים ללקוחות להשאר מינויים בחברה ו-yes GO, המאפשר לצפות בשידורים גם במכשירים ניידים כמו טלפונים חכמים וטאבלטים, הוא אחד מהם.

יחד עם זאת ולמרות ההשקעה העצומה של זמן וכסף, אני לא משוכנע ששירות כמו yes GO הוא פתרון שיצדיק את עצמו לאורך זמן.  הלקוחות של היום מאסו בעולם התוכן המוצע על ידי חברות הכבלים והלווין ומעונינים במודלים חדשים המתאימים להם יותר.

הלקוחות של היום מחפשים ומוכנים לשלם רק על תכנים ספציפיים העונים לעולם התוכן שלהם ולא על סופרמרקט ענק של ערוצים, שהרוב המכריע שלהם אינו אומר להם דבר.  לפיכך, פתיחת סניף חדש של "סופרמרקט הערוצים", המאפשר צפיה בתכנים גם על מכשירים נוספים, אינה הצעד האסטרטגי הנכון.  זהו פתרון שהיה מתאים לפני 5 או 10 שנים, אבל היום הוא מאבד את הרלוונטיות שלו.

אם yes ו-HOT מעונינות לשמר את הלקוחות שלה עליהן להציע מודלים חדשים המותאמים לצרכים הספציפיים של כל לקוח.  הימים בהם היה ניתן להציע מודל של "one size fits all" חלפו והחברות צריכות לפתח כאלה שיאפשרו לכל לקוח לתפור את החליפה המותאמת לצרכיו ולתקציב שלו.  כך למשל יכולות החברות לפתח מודל שבו כל לקוח יבחר את רשימת הערוצים המתאימה לו ובמקביל לאפשר רכישת שירות VOD ללא קשר לכמות הערוצים שנרכשו.  רק כך יוכלו החברות להשאר רלוונטיות גם בעולם המשתנה סביבן.

2 תגובות לפוסט “yes GO הולכת לכיוון הלא נכון”

  1. ציון החותך בתאריך 25 בדצמבר, 2013 בשעה 16:54

    אני ממליץ על תוכנת plex
    אמנם לא נחשב בתוך חותך, היות ואף פעם לא התחברתי למוצצי הכסף.
    אלפי ערוצים ואין מה לראות.

  2. פלקס עדיין לא מושלמת וחסרת סורסים , ובכללם ערוצים ישראליים . אם כבר אז XBMC . אבל פלקס עושה כמה צעדים טובים כמו השתפ עם גוגל והכרומקאסט אומנם כרגע רק למנויי פרימיום אבל בעתיד הקרוב זה ישתחרר לכולם .
    לגבי יס והוט , רק תחרות של מפעילי IPTV ישנו פה את התמונה ואת המודלים הכלכליים של החברות הוותיקות .
    לא יודע אם בהכרח זה יגיע מכיוון סלקום ופרטנר . לפי דעתי יותר מכיוון גולן שמתכוון להכנס לתחום וגם רמי לוי מדבר על זה. בכל מקרה בתור אחד שצורך את התכנים שלו באופן הנוח לו . כבר היום אין שום חובה להיות מנוי על חברה ארכאית עם מודל מיושן . סטרימר או כרומקאסט או אפילו P3S שיודעת להסטרים עם מדיה סרבר הכל הולך. וניסיתי את הכל . יש אינספור אפשרויות.

השארת תגובה