האינטרנט מגיע גם לחדר השינה

תרגיל זיכרון קטן – עיצמו עיניים ונסו להיזכר מתי בפעם האחרונה ראיתם גאדג'ט חדש שאינו מבריק ונוצץ.  מתקשים?  אז בואו נחזור 3 שנים לאחור…

בשנת 2007, כאשר נחשף ה-Chumby Classic לראשונה, עטוף בקטיפה גינג'ית, פלסטיק בצבע בז' ובחזיתו מסך נגיעה צבעוני בגודל 3.5", לא היה ברור על מה בדיוק חשבו המעצבים שלו.  בעולם בו גאדג'טים חדשים חייבים להתהדר בשחור בוהק או כרום נוצץ, התבלט ה-Chumby Classic כ-"משהו אחר".  והאמת, הוא באמת כזה.

המפתחים של ה-Chumby Classic לא הסתפקו רק בעיצוב חיצוני שאינו שגרתי, אלא גם יצרו מכשיר שלא ניתן לקטלג תחת שום קטגוריה מוגדרת.  ממבט ראשון הוא נראה כמו שעון מעורר שניתן להניח על השידה ליד המיטה, אבל בפועל הוא הרבה יותר מכך – הוא גם רדיו אינטרנט, תחנת עגינה לנגני MP3, קורא RSS, מסגרת לתמונות דיגטליות, נגן מדיה, ממשק ל-Facebook ו-Twitter וזו רק רשימה חלקית. 

ה-Chumby Classic, שכולל שני רמקולים, יכולת Wifi ושתי כניסות USB, מתבסס על מעבד ARM וגרעין של לינוקס (linux).  השימוש בלינוקס, הופך את ה-Chumby Classic לסביבת פיתוח של יישומונים (widget) המרחיבים את תכונותיו ויכולתו.  בשלוש השנים שעברו מאז הוצג לראשונה, פותחו ל-Chumby Classic למעלה מ-1,500 יישומונים והרשימה גדלה מדי יום. 

יישומונים אלה, שכולם חינמיים וזמינים להורדה באתר של Chumby, מאפשרים לכל משתמש לעצב את ה-Chumby Classic שלו ולאפיין את אופן פעולתו.  סביב ה-Chumby Classic התפתחה קהילה גדולה ופעילה של משתמשים ומפתחים שהפכו את הפלטפורמה הזו לחיה ותוססת.

ב-CES 2010 הלכו המפתחים של ה-Chumby Classic עוד צעד אחד קדימה והציגו את הדור החדש – ה-Chumby One.  כפי שניתן לראות בתמונה, ה-One איבד את המראה הייחודי של ה-Classic והוא נראה קופסתי וסטנדרטי יותר.  שינויים נוספים בוצעו בחומרה עצמה – המעבד של ה-One חזק יותר, כמות הזיכרון הוגדלה והוא כולל עתה כפתור לכיוון עוצמת הקול (volume) ורדיו FM סטנדרטי. 

בניגוד ל-Classic שדרש חיבור קבוע למקור חשמל, ה-One כולל סוללה נטענת ההופכת אותו חסין להפסקות חשמל ומאפשרת את ניודו.  גם בשורת המחיר יש הבדל ומפתיע לטובה – המחיר של ה-One נמוך מזה של ה-Classic ועתה צריך להיפרד רק מ-$119 לעומת $199 בעבר.  לצערי, שני הדגמים אינם זמינים בארץ וניתן לרוכשם רק בארה"ב ובעוד מספר מצומצם של מדינות.

ב-CES 2010 הצטרפה גם חברת Sony לזירה והציגה את ה-Dash. ה-Dash הוא מוצר גדול וקובייתי אף יותר מה-One, ומתבסס על מסך נגיעה בגודל 7" ברזולוציה של 800 על 480.  ה-Dash מריץ כמובן את כל היישומונים של משפחת Chumby, ובדומה לו הוא כולל חיבור WiFi אך אין לו חיבורי USB.  עלותו של ה-Dash היא $199 והוא זמין כרגע רק בארה"ב.

כשבוחנים את משפחת ה-Chumby ואת ה-Dash יותר לעומק מגלים שהם לא חפים מחסרונות.  למרות שהם מתחברים לנתב הבייתי ב-WiFi, אין להם אפשרות להתממשק אל המחשבים האחרים ברשת והם אינם יכולים לשמש כ-"מזרימי מדיה" (streamer) לקבצי האודיו והווידאו המאוכסנים על אותם מחשבים.

החסרון של מצלמה קדמית, שהיתה מאפשרת לבצע איתם שיחות וידאו בסקייפ, גם הוא מוזר בעייני.  תכונה נוספת שראוי שתיושם במכשירים אלה היא תמיכה בחיבור סלולרי, מה שיאפשר להשתמש בהם גם כאשר אין חיבור WiFi בסביבה.

למרות חסרונות אלה, נראה שהגאדג'טים האלה מצליחים במשימתם ומביאים את האינטרנט לעוד פינה בבית – עכשיו גם על השידה בחדר השינה לא נוכל לברוח מעידכוני ה-facebook.

השארת תגובה