בקר ההשקייה מתקדם למאה ה-21

AC4-6בקר השקייה הוא מכשיר המשמש להפעלה אוטומטית של מנגנוני השקייה כמו ממטרות וטפטפות.  השימוש בבקר השקייה נפוץ מאוד בגינות נוי, שם הוא שולט על זמני הפתיחה והסגירה של ברזי השקייה חשמליים, בהתאם ללוחות הזמנים שתוכנתו בו.

לבקרי ההשקייה הנפוצים, כמו זה בתמונה משמאל, יש שני חסרונות עיקריים – הראשון בהם הוא תהליך תכנות מורכב שאינו אינטואיטיבי.  הבקרים הנפוצים מגיעים עם ממשק המזכיר שעוניים דיגיטליים זולים – צגי LCD קטנים, המציגים צבע אחד בלבד, וממשק מבוסס כפתורים מרובי פונקציונאליות.

בנוסף, לבקרים אלה אין זכרון לטווח ארוך ובזמן הפסקות חשמל הם מסתמכים על סוללות גיבוי שנוטות להתרוקן בדיוק בזמן שהן נדרשות.  מי שכבר צלח את מכשול התכנות של בקרים אלה, ימצא את החסרון השני – התכנות שלהם מאוד פשטני – למשל "פתח ברז 2 בימי שני וחמישי בין השעות 6:00 ל-9:00".

הבקרים הבייתים הנפוצים אינם יודעים להתחשב במזג האוויר או בתאריך וכתוצאה מכך אינם יודעים להתאים את כמות המים הדרושה לגינה בפועל.  בישראל, בה המחסור במים מורגש יותר מאי פעם, מצב זה גורם לבזבוז ועולה לבעל הגינה ממון רב.

GreenIQלאחר שפרש מחברת פריסקייל, החליט עודי דהן להקים חברה בשם GreenIQ ולפתח מחשב השקייה שידע להתגבר על חסרונות אלה.  המוצר שפיתח הוא מחשב השקייה חכם, המתחבר אל רשת האינטרנט, ששולט על פתיחת וסגירת ברזי ההשקייה, תוך התחשבות במזג האוויר ובמיקום הפיזי של הגינה.

למחשב ההשקייה יש חיבור רשת, קווי ואלחוטי, שדרכם ניתן להתחבר אל רשת האינטרנט ולשאוב את נתוני מזג האוויר הרלוונטים מאתר Weather Underground.  באמצעות מידע זה ותוך שימוש באלגוריתמי התאיידות (ET), קובע המחשב לכמה מים זקוקה הגינה ומהם המועדים האופטימליים להשקייה.

המחשב של GreenIQ יודע לשלוט על 6 ברזי השקייה חשמלים ותוך שימוש במועדי זריחת ושקיעת השמש, שגם הם מורדים מהרשת, על הדלקת וכיבוי מערכת התאורה הגינתית.  הוא יודע לשלוח לבעל הגינה דו"ח מפורט, ברמה יומית ושבועית, על זמני הפתיחה והסגירה של כל אחד מהברזים ועל מועדי הדלקת וכיבוי האורות באותה תקופה.

GreenIQ Screen Shotsכל ההגדרות של מחשב ה-GreenIQ מתבצעות מאתר אינטרנט אדפטיבי (http://greeniq.co) המתאים לדפדפן במחשב, לטלפון החכם ולטבלט.  הנתונים המוזנים שם, כמו השם של כל ברז, תמונה של כל מ-6 איזורי ההשקיה, אופן הפעולה של כל ברז וכיוב', נשמרים בענן של חברת GreenIQ וזמינים מכל מקום בו יש חיבור אינטרנט.  המשמעות היא שבעל הגינה אינו חייב להיות נוכח ליד מחשב ההשקייה והוא יכול לשלוט ולשנות את אופן הפעלתו מכל מקום.

האפשרויות שמחשב ההשקייה של GreenIQ נותן לבעל הגינה הן רחבות למדי – פרט להפעלה אוטומטית, יכול המשתמש להשתמש במחשב ההשקייה כמו בקר רגיל ולהגדיר לכל ברז עד 4 תוכניות עבודה שונות, שאינן תלויות במידע המושג מרשת האינטרנט.  לפונקציה זו חשיבות גדולה בעת שמוקמת גינה חדשה או כאשר מבצעים בה שיפוץ, פעולות הדורשות תזמוני השקייה שאינם תלויים בגורמים חיצוניים.

מבחינה טכנית, מחשב ההשקייה הוא בעל ממשק רשת קווי של 100Mbps והתמיכה האלחוטית שלו היא במהירות של עד 150Mbps.  הוא יודע להתחבר לכל נתב קיים ותומך בכל שיטות ההצפנה הקיימות.  מטעמי סודיות מסחרית עודי לא הסכים לחשוף בפני תצלומים פנימיים של המחשב ומכיוון שהוא עדיין לא קיבל אישור מה-FCC, גם שם אין תמונות שניתן ללמוד מהן על סוג הרכיבים.

המוצר, שתוכנן ופותח בארץ במימון עצמי, ומיוצר בסין, זמין לרכישה כבר עכשיו בעלות של 899 שקל (כולל מע"מ ומשלוח).  לפרטים נוספים אפשר לפנות לאתר האינטרנט של החברה.  מדריך התקנה בעברית למערכת ניתן למצוא כאן אך למרות ששוק היעד הנוכחי הוא ישראל, מדריך משתמש מפורט קיים כרגע רק בשפה האנגלית – כאן.

ראוי לציין שניתן למצוא בארה"ב מוצרים שמאוד דומים בפונקציונאליות שלהם למחשב של GreenIQ כמו ה-RainMachine.  כששאלתי את עודי לגבי הנושא הוא ענה: "במהלך 2013 צצו מספר מתחרים בתחום.  לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות שונים.  … אני חושב שבסופו של דבר, תהיה תחרות בשוק הזה והיא תתבסס על קלות שימוש והתקנה, מחיר, פונקציונליות ויעילות אלגוריתם ההשקייה."

5 תגובות לפוסט “בקר ההשקייה מתקדם למאה ה-21”

  1. כולנו מצפים לסקירה מעשית ודיווח מהגינה שלך… גם אם היא על הגג, כמו כל הנתבים האחרים… 😉

  2. יש עוד חברה ישראלית שעושה משהו ממש דומה. לדעתי אפילו נראה טוב יותר ויותר נח כי יש להם אפליקציות לניידים.
    http://www.greenboxhq.com
    ה KICKSTARTER שלהם נכשל אבל אמורים לצאת עם המוצר בחודשיים הקרובים.

  3. רפי – דברתי על הנושא עם עודי – הוא אמר לי שהוא נמצא במצב שיש לו יותר הזמנות ממוצרים ואין לו אפילו יחידה אחת להדגמה.

    עמית – אני זוכר את הניסיון של GREENBOX ב-KICKSTARTER. בזמנו הם לא תכננו אפליקציה ל-ANDROID וזה היה נראה לי נורא מוזר. בנוסף גם לא היתה להם כוונה לתת ספק כוח של 24V והם השאירו את הבעיה הזו ללקוח מבלי לתת פתרון. אלו שתי הסיבות שבגללן לא הצטרפתי בזמנו. בכל מקרה, אני דווקא חושב שהרעיון של שימוש באתר אדאפטיבי הוא חכם יותר כי הוא גורם לכך שאתה מפתח פעם אחת וזה מתאים לכל סביבה. ברגע שמדובר באפליקציה, זה מסבך את הענינים. בכל מקרה, אני מאחל להם בהצלחה ואשמח לכתוב על המוצר ברגע שיהיה משהו מוחשי.

  4. opensprinkler הוא בקר קוד-פתוח (גם חומרה וגם תוכנה) שפותח גם כן ע"י אדם פרטי (ריי וואנג) וקיים מ-2011.
    ישנה גם גרסת RasperryPi וישנה גם אפליקציה (אנדרואיד ו-iOS) עם תמיכה בעברית. $155 כולל משלוח לארץ.

  5. איציק בתאריך 8 במרץ, 2019 בשעה 16:49

    חברת GreenIQ נסגרה.
    המוצר מת ואין לו יותר שימוש.

השארת תגובה