לאן מיקרוסופט הולכת?

בערב ראש השנה שוחחתי עם מכר ותיק, שמכיר אותי שנים רבות ועוקב בקפידה אחרי הבלוג.  בשיחת החולין שקיימנו, עדכנו אחד את השני על המשפחה ועל ידידים משותפים, החלפנו חוויות מחופשת הקיץ והשלמנו פערים בשאר העניינים שבין אדם לחברו.

לחבר ולי יש עבר משותף, הקשור בחברת מיקרוסופט ולפיכך, לקראת סוף השיחה, שוחחנו קצת על המאורעות האחרונים בחזית הזו.  "תגיד לי", שאל החבר, "בלמר מתפטר, מיקרוסופט רוכשת את נוקיה ואין לך מה לכתוב בבלוג על זה?".

השבתי לו שבעקרון הוא צודק, אבל מכיוון שכבר כתבתי פעמים רבות על הנושאים הללו, ואף התייחסתי בהרחבה לשיתוף הפעולה עם נוקיה ועל העתיד של מיקרוסופט וסטיב באלמר בעידן של Windows 8, לא נראה לי שיש טעם לטחון נושאים אלה שוב.

כך לדוגמא לפני כשנה, מספר ימים לפני ההכרזה על Windows 8, כתבתי: "אי אפשר לסיים את הדיון הזה ללא הפן האישי.  במסגרת המהלך המורכב הזה נוטל על עצמו סטיב בלמר, המנכ"ל הכל יכול של מיקרוסופט, סיכון גדול – אם המהלך הגרנדיוזי הזה יצליח הוא יוכל לעמוד, כתף אל כתף, ליד ביל גייטס שהוביל את מהפכת ה-Windows הראשונה אבל אם הוא יכשל, זו ככל הנראה תהיה סוף דרכו במיקרוסופט."

היום ברור לכולם שמיקרוסופט כשלה עם Windows 8 וגם העדכון הצפוי, בדמות גירסא 8.1, לא ישנה הרבה בנושא הזה.  המוניטין של Windows 8 הוא בכי רע ושום עדכון לא עומד לשנות זאת.  גם הוספת כפתור ה-Start, השינוי המהותי ביותר בעדכון הזה, לא יעלה ולא יוריד.  מי שרצה את הכפתור הזה כבר מצא את הדרך להוסיף אותו וגם שאר השיפורים שימצאו את דרכם ל-8.1, לא יהפכו מערכת הפעלה כושלת להצלחה מסחררת.

באותה מידה, הרכישה של נוקיה והטמעתה בתוך מיקרוסופט לא תהפוך את Windows Phone למתחרה אמיתית ב-iPhone וב-Android.  היא תמשיך להיות נישה בעולם הטלפונים החכמים, לא בגלל שהיא מערכת לא טובה, אלא בגלל שהיא לא מציגה שום יתרון ייחודי על המתחרות שלה.  ההוכחה הבולטת לכך היא העובדה שמפתחי האפליקציות לא מוצאים טעם להסב אותן לסביבה זו וכך החנות של מיקרוסופט מציעה היום מעט אפליקציות, רבות מהן לא מעודכנות.

בראיה לעתיד, התקופה הקרובה לא הולכת להיות פשוטה עבור חברת מיקרוסופט.  הירידה המתמשכת במכירות של מחשבים אישיים והמעבר של הצרכנים לטלפונים חכמים וטאבלטים, עומדים לפגוע בצורה משמעותית ברווחים העצומים של החברה הנובעים מחטיבות ה-Windows וה-Office.  המשמעות היא שמיקרוסופט תאלץ לסמוך בעתיד על חטיבת מוצרי השרתים (כמו SQL Server ו-Exchange) ועל ה-Xbox כמנועי הצמיחה והרווח של החברה.

על הסקאלה שבין Apple, הכורכת תוכנה וחומרה באופן אינטגרטיבי, לבין גוגל, העוסקת רק בפיתוח תוכנה, נעה מיקרוסופט בשנים האחרונות – בהנחיה ישירה של באלמר – יותר ויותר לכיוון הראשון.  מחשבי ה-Surface ו-Windows 8 RT, שהיו אחד ההימורים הגדולים ביותר של החברה, מסתמנים היום ככשלון קולוסאלי שבגינו נאלצה מיקרוסופט למחוק מלאי בשווי של כמעט מיליארד דולר.  הרכישה של נוקיה, שמוסיפה למיקרוסופט למעלה מ-32,000 עובדים והופכת אותה גם ליצרנית של טלפונים חכמים, רק מגבירה השאלות הנוקבות לגבי מהותה של מיקרוסופט.

המנכ"ל שיחליף את באלמר יקבל חברה שגם אחרי שלוש שנים של השקעות מסיביות, עדיין מחפשת את דרכה בעולם המחשבים, הטאבלטים והטלפונים החכמים.  הוא יצטרך לבחון היטב את מכלול ההשקעות ב-Windows וב-Windows Phone, לבדוק מדוע לא נעשה שימוש מסיבי יותר ב-Office לקידום סביבות אלה ולבצע התאמות לא פשוטות שישנו את פניה של החברה ואת האופן שבו אנו רוכשים מחשבים אישיים.

השאלה האמיתית היא אם בוועדת האיתור שמונתה על ידי הדירקטוריון של החברה יושבים אנשים שמבינים שה-DNA של השוק השתנה ושיש צורך דחוף ומיידי בשינוי מהות החברה, מיקודה ואופן תפקודה.

השארת תגובה