מותו של ה-IIX

ISOC-ILההודעה של משרד התקשורת על כך שהוא יאפשר לספקיות אינטרנט (ISP), המעוניינות בכך, להתנתק מצומת האינטרנט הישראלי (IIX) היא דוגמא נוספת להתנהלות הכושלת של הנהלת איגוד האינטרנט הישראלי.

הנהלת האיגוד, הנגועה ב-ניגודי אינטרסים, העוסקת ב-פוליטיקות קטנות ובהגיית דרכים יצירתיות לבזבוז כספים, לא קיימה בשנים האחרונות אפילו דיון אחד על ה-IIX ולא ניסתה להעריך את התוחלת שלו אל מול השינויים המתרחשים בשוק התקשורת הישראלי.

שינויים אלה גורמים לכך שהצורך בצומת אינטרנט מרכזי קטן באופן משמעותי, במיוחד לאור המחירים הגבוהים אותם גובה האיגוד מהספקיות המעוניינות להתחבר אליו.  האיגוד, שאמור לתפעל את ה-IIX ללא כוונת רווח וכשירות לציבור הגולשים באינטרנט, המשיך בשנים האחרונות לגבות מספקיות האינטרנט (ISP) מחירים בלתי סבירים ובלתי ריאלים.

הכנסות האיגוד מה-IIX בשנת 2012 נאמדות בכמיליון שקל בעוד שההוצאה השוטפת על התפעול שלו היתה נמוכה מכך באופן משמעותי.  מעבר לכך, על פי הדוחות הכספיים, האיגוד מחזיק קרן עתידית לתפעול ה-IIX שצבורים בה, נכון לסוף 2011 ובהערכה שמרנית, למעלה מ-2 מיליון שקל (באור 5ב' בעמוד 12 – PDF).

למרות שהכתובת לגבי עתידו של ה-IIX היתה רשומה על הקיר ונדרשה מצד הנהלת האיגוד פעילות נמרצת שתשאיר אותו רלוונטי, היא העדיפה להקים "ועדת תשתיות".  ועדה זו כבר עוסקת שנתיים בהליך ארגוני הזוי שכל מטרתו לשמר את כוחם של פונקציונרים שעבר זמנם.

האטימות, חוסר השקיפות והיהירות של הנהלת האיגוד, שיחד עם ועדת התשתיות, מסרבות להכיר במציאות הטכנולוגית המשתנה, הם אלה שהביאו את חברת נטוויז'ן להתנתק לפני כחודש מצומת האינטרנט.  בעקבות מהלך זה, התעוררה מהומה גדולה שבעקבותיה זומנו כל ספקיות האינטרנט לדיון דחוף במשרד התקשורת.  למותר לציין שנציגי האיגוד לא טרחו להשתתף בדיון זה והסתפקו בשליחת מכתב עמדות כללי.

במסגרת הדיון הצליחה חברת נטוויז'ן להוכיח לבכירי משרד התקשורת שהתייתר הצורך ב-IIX ושקיימים היום פתרונות טכנולוגיים עדיפים וכלכליים יותר.  על פי ההצעה של נטוויז'ן, כל ISP שירצה בכך יוכל להקים אליה קישור גומלין בעלות אפסית ובמידה ואותו ISP ירצה שנטוויז'ן תפיץ את החיבור לשאר הספקיות, העלות שתיגבה ממנו תהיה נמוכה בהרבה מזו של ה-IIX.

הצעד של נטוויז'ן, שהיה צפוי מזה זמן ושככל הנראה ינקט בקרוב גם על ידי שאר הספקיות הגדולות – 012 ובזק-בין לאומי, תופס את הנהלת האיגוד לא מוכנה ולא מאורגנת.  הבלבול וחוסר ההבנה בנושא זה הוא כה גדול, עד שהיא אפילו לא מצאה לנכון להגיב באופן עניני על ההודעה של משרד התקשורת.

המחדל של הנהלת האיגוד בתחום ה-IIX מצטרף לשורה ארוכה של כשלים בנושאים מהותיים הנוגעים לניהול מערכות התשתית עליהם השתלט האיגוד ובכלל זה מרשם שמות המתחם (domain) המסתיימים ב-co.il.  גם בתחום זה לא קיימה הנהלת האיגוד אף דיון טכני רציני והיא ככל הנראה אינה ערוכה לשינויים המהותיים המתרחשים בתחום זה.

9 תגובות לפוסט “מותו של ה-IIX”

  1. איתמר בתאריך 27 במאי, 2013 בשעה 21:46

    צר לי, אתה מראה חוסר בקיאות משווע בחומר.

    ברור מאיפה אתה ניזון מהאינפורמציה (גם באיגוד האינטרנט וגם מחוצה לו),
    אבל כעיתונאי אינך בודק את העובדות אלא משרת אג'נדה של אחרים מבלי שאתה
    מודע לכך, וצר לי על שמנצלים אותך – ועוד יותר על כך שאינך מבין זאת.

    בתקווה לעיתונאות מאוזנת ומקצועית.

  2. "איתמר" – זה נורא קל לטנף בשם בדוי ומבלי לחשוף את האינטרסים הכלכליים שיש לך בנושא ה-IIX. מן הראוי שתיתן גילוי נאות על הקשר שלך עם האיגוד ועל היקף ההכנסה שלך ממנו.

  3. איתמר בתאריך 28 במאי, 2013 בשעה 08:14

    תיאוריות קונספירציה הן תמיד דרך לברוח מהנושא
    על הפרק, אבל זה לא משנה את העובדה שבאייטם שכתבת
    שזורה כמות נכבדת של דברים לא נכונים בכלל ו/או
    לא מדוייקים.

    איני אומר שיש לך כוונה רעה כלשהי, אבל אני מצפה
    כמו כל קורא אחר, שהמידע שיובא ב"עיתונות" כולל
    בלוגים מסוג זה יהיה אחרי מחקר מעמיק ולאחר שהכותב
    רכש את הידע הנדרש ודיבר עם כל מי שצריך לדבר.

    ברור גם לך שלא עשית זאת. אני מציע לך לעשות את המחקר,
    ואחרי שעשית את המחקר וחשבת על הדברים, תכתוב מה שאתה
    חושב על זה. אני בטוח שיהיה גם לך וגם לקוראיך משהו
    ללמוד.

  4. "איתמר" – כיוון שאתה מראה בקיאות כל כך גבוהה בחומר – אני אשמח אם תאיר את עיני ותגיד לי עם מי לדבר כדי להבין את הדברים לעומקם. אם אתה לא מעוניין לעשות זאת על גבי הבלוג, אתה מוזמן לכתוב לי EMAIL לכתובת [email protected]. אם תרצה שנשוחח, גם אין בעיה – שלח לי EMAIL ואני אעביר לך את הטלפון שלי.

  5. איתמר,

    בנוסף להערותיו הצודקות של לביא כלפיך,

    ראוי לציין כי לא טרחת בביקורתך לציין ולו גם דוגמא אחת התומכת בטענותיך על "חוסר בקיאות"
    ו- "דברים לא נכונים".

    זאת בעת שלביא טרח להביא (במאמריו הקודמים) הסברים מפורטים לטענותיו כלפי האיגוד.

    אם יש לך ביקורת עניינית ומנומקת – הבא אותה במלואה,
    ואם לאו – שים מחסום לפיך.

  6. למותר לציין שלמרות שהוזמן למסור מידע גם באופן חסוי, "איתמר" לא חזר אלי ולא שלח שום הודעה. ב-24 השעות האחרונות הצלחתי ללקט הוכחות חד משמעיות לגבי זהותו האמיתית, קשריו עם האיגוד, האינטרס שיש לו בהמשך קיום ה-IIX במתכונתו הנוכחית והשכר שהוא מקבל מהאיגוד. אני לא מפרסם מידע זה בפומבי כדי לא לגרום לו מבוכה גדולה ועל מנת שלא להלבין את פניו ברבים.

  7. היה די ברור ש"איתמר" הוא טרול.
    ראוי כי תחשוף אותו במידה ויחזור על השמצותיו בעתיד לבוא.

  8. אני מוכרח לציין שגם אני כקורא מרגיש שישנה מגמתיות בפוסטים של לביא בכל הנוגע ל"איגוד האינטרנט הישראלי", אני לא בא לומר כי האיגוד הוא תלית שכולה תכלת, אבל מומלץ לאזן (או לפחות לנסות לאזן) את הפוסטים ולהציג טיעונים שהצד השני אומר, להסכים איתם אף אחד לא חייב וזו זכותך לסכם את הפוסט עם דעותייך האישיות, אבל כאשר ישנה התעקשות על הצגת האיגוד באור שלילי לאורך כל הפוסט, לי בתור קורא יש קושי לבלוע את זה.

  9. יצחק – הבעיה עם האיגוד היא שהוא לא מגיב לשום פרסום ואפילו לא מנסה להציג את נקודת המבט שלו. התחושה שלי היא שהאיגוד נוקט בשיטת "הכלבים נובחים והשיירה עוברת". אם לגבי פעילות מרכזית של האיגוד – IIX – האיגוד לא טורח להגיב, אז מה לנו להלין על נושאים אחרים?

השארת תגובה