המחירים לא יירדו

בערב יום כיפור פירסם משרד התקשורת נוהל חדש המקל על יבוא מסחרי של טלפונים סלולריים לישראל.

הנוהל החדש פוטר את היבואנים משני מכשולים בירוקרטיים שהיוו חסם משמעותי ביבוא של טלפונים סלולריים – הצורך ב-"רישיון סחר" וקבלת "אישור סוג" לכל מכשיר מיובא.

בעוד שקבלת "רישיון סחר" היה הליך פורמלי ובפועל הוא ניתן כמעט לכל דורש, הרי שהשגת "אישור סוג" לכל דגם היתה היא סיפור אחר לחלוטין.

על מנת לקבל "אישור סוג" היה צריך היבואן להוכיח למשרד התקשורת כי המכשיר הסלולרי פועל רק בתקנים ובתדרים המורשים בישראל.  זה היה תהליך מורכב שדרש הצגת התחייבויות של היצרנים ומסמכים טכניים רבים והיבואנים הקטנים, שבדרך כלל יבאו מגורמים שלישיים ולא מהיצרן המקורי,  התקשו בו מאוד.

ההחלטה לפטור את היבואנים משתי הדרישות הללו ולהחליפן בנוהל פשוט היא מבורכת ורק חבל שהיא מתרחשת באיחור רב – מי שמכיר את ההיסטוריה של הנושא יודע שכבר לפני 7 שנים ניסתה שרת התקשורת איציק דליה לשנות את המצב.

ההודעה החגיגית של משרד התקשורת מציינת באותיות גדולות כי "ביטול ההליך הביורוקרטי פותח את שוק ייבוא המכשירים הסלולאריים לתחרות, מרחיב את היצע המכשירים לציבור ומביא להוזלה במחירים".

בעוד שניתן לקבל, בהסתייגות מסויימת, את שתי הקביעות הראשונות הרי שהקביעה שתהיה הוזלה במחירים מנותקת מהמציאות.  בפני היבואנים הקטנים עדיין יעמדו מכשולים רבים עימם הם יצטרכו להתמודד:

  • בשנים האחרונות הפך שוק הסלולר בישראל למוטה Smart Phones המבוססים על iOS של חברת Apple ועל Android של חברת Samsung.  מידת ההשפעה של הנוהל החדש על היבוא של טלפונים טיפשים ושל טלפונים חכמים של יצרנים אחרים (HTC, סוני-אריקסון וכד') תהיה שולית מאוד.
  • ל-iPhone יש רק מקור אחד – חברת Apple והמחירים שלו מוכתבים על ידה.  כתוצאה מכך היכולת לשחק עם המחיר של ה-iPhone שהוא SIM Free קטנה מאוד ולראיה המחירים הקבועים והיציבים שלו בישראל.
  • בשוק ה-Android יש תחרות רבה יותר ומספר היצרנים גדול – התחרות הזו מביאה, כבר היום, למחירים אטרקטיביים, שלאחר שמקזזים מהם את המע"מ ומס הקניה בסך 34.6%, אינם שונים בהרבה מאלה שבחו"ל.  לדוגמא, המחיר של ה-Galaxy S3 בארץ הוא כ-3,000 שקל.  אם מורידים ממחיר זה את המיסים מתקבל מחיר של כ-2,230 שקל שהם כ-$560.  לעומת זאת ב-Amazon המחיר של הטלפון הוא $586 וב-Clove כ-$620.
  • בעוד שב-iPhone העברית מובנית במערכת ההפעלה iOS הרי שב-Android המצב הרבה פחות ברור.  חלק ניכר מהמכשירים שמגיעים ביבוא מקביל מחו"ל אינם כוללים ממשק בעברית ולעיתים אף לא מקדלת בעברית.  מצב זה מביא לכך שהצרכנים מעדיפים לרכוש מהיבואן המקורי או מחנות גדולה שמספקים ROM הכולל עברת מובנה.
  • העלות הגבוהה של המכשיר הסלולרי גורמת לצרכן הישראלי לתת משקל יתר לנושא האחריות.  הרוכשים יעדיפו לרכוש מהיבואן הראשי או מחנות גדולה ומוכרת שיכולים לתת אחריות, ולא פחות חשוב, גם לעמוד מאחוריה.
  • כידוע, כל מכשיר טלפון מגיע עם מטען אך מעטים יודעים שלמטען צריך להתקבל אישור יבוא נפרד ממכון התקנים.  זו הסיבה שלעיתים קרובות מכשירים המיובאים על ידי סוחרים קטנים מגיעים עם מטען לא מקורי או עם מטען מיושן, זאת לעומת היבואנים הרישמיים שיש להם יכולת ואמצעים להעביר את המטען המקורי לאישור מכון התקנים.

שינוי נהלי היבוא של טלפונים סלולריים היא אכן בשורה משמחת, אבל היא מגיעה מאוחר מדי ומידת ההשפעה שלה על המחירים בשוק תהיה קטנה.  לשינוי הזה היתה חשיבות כאשר חברות הסלולר הותיקות (סלקום, פאלפון, פרטנר) מכרו טלפונים ב-36 תשלומים ועל ידי כך כבלו את לקוחותיהם.

היום, לאחר הרפורמה בשוק הסלולר וכניסת המפעילים החדשים וההבנה של הלקוחות שזול ומשתלם יותר לרכוש מכשירים בשוק החופשי, ההשפעה של שינוי הנוהלים תהיה מצומצמת מאוד.

3 תגובות לפוסט “המחירים לא יירדו”

  1. […] של שינוי הנוהלים תהיה מצומצמת מאוד.הפוסט פורסם במקור בבלוג NetCheifתגים: אישור סוג, ייבוא מכשירי סלולר, ייבוא סמארטפונים, […]

  2. כתבה ברורה וקולעת.
    שנה טובה.

  3. מר בחור בתאריך 14 באוקטובר, 2012 בשעה 13:21

    צר לי מר כותב אבל פספסת בענק הפעם,
    כי:
    1)יש גם טאבלטים שירדו בגדול בעקבות הרפרומה ואצלם דווקא הולך לא רע אנדרואיד אפילו מחברות עלומות שם
    2)כי באמת יבואן יכול להוריד מחיר יותר ממה שאתה קונה בחנות ברשת מחו"ל אם הוא קונה במסה
    3)מה רע שמחיר מוצר בארץ יעלה אותו דבר כמו באינטרנט אם לא פחות? הרי כך תרוויח את
    אחריות המוצר?

    בקצרה:צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה ולא להתבכיין

השארת תגובה