פריסת "הקילומטר האחרון"

ההכרזה של חברת "בזק", כי היא הופכת את ניסוי ה-FiberNGN לפרויקט מקיף, היא מהלך הכרחי שנועד לשמר את מעמדה של החברה בשוק התקשורת הישראלי.

בתקופה האחרונה מקדם שר התקשורת משה כחלון מהלכים, כמו ה-"שוק הסיטונאי" ו-"מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל", המיועדים להקטין את עוצמת הדואופול של "בזק" ו-HOT בתחום תשתיות התקשורת.

מהלכים אלה אמנם נתקלים בקשיים רבים אך ראשי "בזק", העומדים משתאים מול עוצמת הרפורמה שהוביל שר התקשורת בתחום הסלולר, חוששים מ-"שידור חוזר" ומבינים שעליהם לקדם במהירות את פני הרעה.

במשך תקופה ארוכה דחו "בזק" ו-HOT השקעות מסיביות בתחום התשתיות אך בשנה האחרונה, ולאור החשש מנמרצותו של השר, הן החלו לקדם אותם במרץ רב.

HOT היתה הראשונה שהרימה את הכפפה והיא בשלבים הסופיים של פריסת רשת הסיבים האופטיים שלה, המגיעה עד לארון החלוקה של הבניין.  פריסה רחבה זו מאפשרת לה לספק מהירות גלישה יציבה ורציפה של 100M לכל דורש.

לעומת זאת אצל "בזק", העניינים הרבה יותר יגעים.  פריסת רשת ה-NGN נמשכת בעצלתיים כבר קרוב ל-4 שנים והיא עדיין לא הגיעה לכל האזורים בארץ.  מעבר לכך, למרות ההבטחות לחיבור קבוע ויציב במהירות של 100M, החברה מתקשה לספק מהירות זו לכל הלקוחות.

הסיבים האופטיים ש-"בזק" פרסה במסגרת פרויקט ה-NGN מגיעים רק עד לארונות החלוקה האזוריים ומשם נסמכת החברה על כבלי הנחושת, שחלקם כבר בני עשרות שנים.

התשתית הזו אינה מאפשרת חיבור רציף של 100M וגם מי שרוכש חיבור במהירות זו מגלה באותיות הקטנות שהחברה מתחייבת רק למהירות של 60M – כל היתר הוא Best Effort.

בפועל, ההכרזה על פריסת רשת הכבלים אופטיים מארונות החלוקה האזוריים של "בזק" עד לכל בית ("הקילומטר האחרון"), מעידה על חולשתה רשת הנחושת הקיימת של "בזק" ועל היתרון שיש ל-HOT בתחום זה.

רשת הסיבים של HOT והתשתית שהיא בנתה סביבה מאפשרת לה, תוך ביצוע מספר שינויים קלים ובמהירים, לספק מהירויות גבוהות בהרבה מ-100M.  לפיכך, פריסת הסיבים האופטיים על ידי "בזק", אשר כרוכה בהשקעות מסיביות, היא מהלך חיוני שבלעדיו היא תתקשה לשמור על מעמדה בתחום האינטרנט המהיר.

ההכרזה של "בזק" תוקעת מקל נוסף במיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל, שההבטחה הגדולה ביותר שלו היא מהירות הערוץ העולה (upload).  מהירות מובטחת של 100M בערוץ היורד (download) היא בשורה טובה, אך כל עוד "בזק" ו-HOT מספקות בערוץ העולה זרזיף של 1M או 2M, קשה לקרוא לאינטרנט בישראל "מהיר".

4 תגובות לפוסט “פריסת "הקילומטר האחרון"”

  1. […] לאינטרנט בישראל "מהיר".הפוסט פורסם לראשונה בבלוג NetCHEIF. תגים: netchief, NGN, אינטרנט, אינטרנט מהיר, בזק, הוט, חברת […]

  2. בפרשנות שפרסמתי הבוקר על הרחבת רשת הסיבים האופטית של "בזק" (FiberNGN) כתבתי שאי אפשר לכנות את האינטרנט בארץ כ-"מהיר" כל עוד אנו מקבלים זרזיף של 1M או 2M בערוץ העולה (UPLOAD).

    והנה, מספר שעות לאחר מכן מפרסמת בזק הודעה לעיתונות בה היא מבטיחה מהירות העלאה של 3M אבל רק למי שיתחייב להיות מחובר אליה למשך 3 שנים.

    ככה זה בדואופול – אין גזר בלי מקל.

  3. המממ... בתאריך 2 בספטמבר, 2012 בשעה 01:17

    להוט, לעומת זאת, יש בעיה אחרת והיא של פריסת תשתית בסיסית בתוך ערים גדולות. בשכונה שלי, לדוגמא, אין הוט. בזק יש בכל מקום, כולל באזורים המרוחקים בארץ.

  4. בזק אלופה בהבטחות לכאורה. יש מקומות רבים בהם לא תוכל לקבל יותר מ-4 מגה ביט ואפילו 2 מגה ביט , אני מדבר על DL. לא מדובר באיזורים נידחים אלא בערים ואפילו לחיבור עסקים ומפעלים. קודם שיסיימו לפרוש את ה-ADSL , ואחר כך נדבר על NGN. לגבי שאר החלומות – אני מניח שרק חלק קטן מהאוכלוסיה יזכה לקצבים גבוהים במיוחד. לגבי השירות של בזק – ללא דופי לדעתי.

השארת תגובה