למה קפצה מנית בזק ב-7.5%?

שער המניה של חברת "בזק" קפץ אתמול בכ-7.5% בהיקף מסחר חריג של למעלה מ-350 מיליון ש"ח.  מתחילת 2012 ועד תחילת המסחר אתמול נשחקה מנית "בזק" בלמעלה מ-16%, כך שהקפיצה הגדולה אתמול מחקה כמעט מחצית מירידה זו.

הזינוק בשער המניה של "בזק" נובע משתי התרחשויות הפועלות לטובת החברה.  מצד אחד, קריסתו האפשרית של מיזם הכבלים של חברת החשמל, אותו סקרתי בהרחבה אתמול, מרחיקה מ-"בזק" את התחרות הצפויה ומותיר אותה ואת HOT כשתי השחקניות הבלעדיות בשוק תשתית התקשורת.

גם אם בסופו של דבר יעלה מיזם הסיבים האופטיים על הפסים הנכונים, עוד יקח זמן רב עד שהוא יתממש ויהווה תחרות משמעותית ל-"בזק".  בנוסף, רעיונות אחרים – כמו העברת סיבים אופטיים בצינורות הביוב – נראים קשים מאוד ליישום וגובלים במדע בדיוני.

גורם שני הפועל לטובת חברת "בזק" הוא ביטול ההפרדה המבנית הנכפית עליה והסרת הפיקוח על המחירים שלה.  ברגע שמשרד התקשורת ישלים את שני המהלכים הללו, תוכל "בזק" לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בשילוב בינה ובין החברות הבנות שלה – פלאפון, YES ובזק בין-לאומי.

ההקלות הללו, שסוכמו בדיון אצל שר התקשורת, ינתנו ל-"בזק" בתמורה לכך שתיישם בפועל את אחת ההמלצות העיקריות בדו"ח חייק – פתיחת שוק סיטונאי לתשתית תקשורת.  במסגרת שוק זה יוכלו חברות תקשורת לשכור מ-"בזק" (וגם מ-HOT) קווי תקשורת ולספק באמצעותם שירותים, ישירות אל הלקוחות.  כך יוכל כל ספק אינטרנט (ISP) לספק שירות מלא ללקוחותיו, מבלי שהם יצטרכו להיות לקוחות של חברת "בזק" (או HOT).

במשרד התקשורת סבורים שהמודל שפעל בין חברות הסלולר הוירטואליות (MVNO) למפעילים הגדולים, כמו ההסכמה בין "רמי לוי" לפלאפון, יצליח גם בשוק הקווי וכי חברות התקשרות יגיעו להסכמי שכירות עם "בזק" ו-HOT, מבלי שהוא יצטרך להתערב בתהליך.  במשרד התקשורת מדגישים כי במקרה והחברות לא יגיעו להסכמות, הוא יתערב בתהליך ויביא אותו לכלל סיכום, תוך שהוא מתבסס על הנתונים שנאספו במסגרת העבודה של ועדת חייק.

הצעדים של משרד התקשורת, המקלים מאוד על חברת "בזק", באים אחרי תקופה ארוכה של מתח בין שני הגופים.  בחודשים האחרונים סירב משרד התקשורת לאשר ל-"בזק" מבצעי מכירות ותמחורים מיוחדים ואף כפה עליה לבטל את "דמי אחזקת הקו" בקווים המשמשים לאינטרנט בלבד (Naked ADSL).

בעקבות ביטול "דמי אחזקת הקו" נשקלה בחברת "בזק" האפשרות לפנות לבג"ץ, אך בסופו של דבר נמנעה החברה מצעד זה.  בתמורה לכך, שיחרר שר התקשורת את "פקק" המבצעים ואישר ל-"בזק" מספר מסלולים חדשים בתחום התקשורת הטלפונית.

כך לדוגמא, מסלול הכולל 300 דקות שיחה בחודש לכל היעדים בארץ – קווים וסלולריים – יעלה ללקוח 69.60 שקל.  בהתחשב בעובדה שדמי אחזקת קו נאמדים היום בכ-57.42 שקל, הרי שעלות דקת שיחה ללקוח תעמוד על מעט יותר מ-4 אגורות לדקה.

באופן דומה, מי שיבחר בחבילה של 600 דקות, ישלם קצת פחות מ-4 אגורות לדקה, מחיר שהוא נמוך יותר מתעריפי השפל של בזק.  המסלולים החדשים, המפורטים בטבלה משמאל, מאפשרים לבזק להתחרות באופן אפקטיבי יותר בחברת HOT, שאינה כפופה לרגולציה של משרד התקשורת.

במקביל למסלולי הטלפוניה, עידכנה חברת "בזק" את תעריפי חבילות האינטרנט שלה וקבעה את רף הכניסה ללקוחות חדשים על מהירות של 5M, תוך שהיא מבטלת את חבילת ה-2.5M.

עדכון המחירים של בזק מייקר את התעריפים ב-10% עד 29% אך במקביל יש לזכור שלקו אינטרנט נטו לא נדרש יותר תשלום "דמי אחזקת קו" שעמד עד ה-6/4/2012 על 25 שקלים.

כך לדוגמא, עלות מהירות תשתית של 10M עולה החל מאתמול 65 שקל לעומת מחיר ישן של 59 שקלים – התייקרות של 6 שקלים, אך במקביל נחסך מהלקוח תשלום של 25 שקל עבור הקו עצמו.

תגובה אחת לפוסט “למה קפצה מנית בזק ב-7.5%?”

  1. 1. ללקוחות "רגילים" בעלי קו טלפון – המחיר עלה ב10-29% נקודה.
    2. את מי מעניין איך קוראים לסעיף… "דמי אחזקת קו" … השורה התחתונה –

    חבילת 100 – 60 אג
    300 – 23 אג
    600 – 13 אג
    750 – 12 אג

    יקר מרוב החבילות כולל חלק מהסלולאריות.
    בייחוד לממעטים לדבר!

השארת תגובה