Clickfree – גיבוי ללא תוכנה

כמעט כל אחד מאיתנו שומר על הדיסק הקשיח במחשב שלו תמונות, סרטים, קבצי מוזיקה ומסמכים חשובים.  לפיכך, גיבוי נתונים היא אחת הפעולות החשובות ביותר שצריך לבצע באופן סדיר.  מצד שני, מרביתנו מזניחים את הנושא ולא טורחים להגן על המידע היקר מפני תקלות בדיסק הקשיח.

הדרך הקלה והפשוטה ביותר לגבות את הנתונים היא לאכסן אותם על דיסק חיצוני.  חברות תוכנה רבות פיתחו תוכנות גיבוי מסחריות, תוכנות אחרות נכתבו בקוד פתוח והן חופשיות לשימוש ואפילו מיקרוסופט כללה במערכות ה-Windows השונות כלים שיקלו על ביצוע הגיבוי.  אבל למרות כל זאת, מרבית המשתמשים לא טורחים להתקין את התוכנות הללו, ואלה שמתקינים מתקשים להפעיל אותם.

חברת Clickfree הקנדית זיהתה את הבעיה הזו ופיתחה התקן USB זעיר שדואג לביצוע הגיבוי באופן אוטומטי וללא שום צורך בהתקנת תוכנה.  את ההתקן הזה, המכונה Transformer SE, יש לחבר בין הדיסק הקשיח החיצוני, לאחת מיציאות ה-USB במחשב ומאותו רגע הוא אחראי לגיבוי הדיסק.  ההתקן הזה כולל בתוכו, בזכרון בלתי נדיף, תוכנת גיבוי קטנה שאחראית על ביצוע הגיבוי הראשוני ועל הגיבויים התקופתיים הדרושים לאחר מכן.  ההתקן מקבל את המתח הדרוש לפעולתו ישירות מיציאת ה-USB של המחשב ולא נדרש עבורו מקור מתח חיצוני. 

כאשר מחברים את ה-Transformer SE בפעם הראשונה למחשב, הוא מזוהה כהתקן USB חדש וכל הדרייברים הדרושים מותקנים באופן אוטומטי.  לאחר מכן, עולה באופן אוטומטי תוכנת הגיבוי ומתחילה לסרוק את הדיסקים הקשיחים במחשב.  בסיום הסריקה מתחיל תהליך הגיבוי הראשוני — הוא ימשך בין מספר דקות למספר שעות בהתאם לכמות המידע שיש לגבות ומהירות הדיסק החיצוני.  ה-Transformer SE יודע לזהות את סוגי הקבצים השונים על הדיסק הקשיח ובסיום הגיבוי הוא מציג על המסך את כמות, גודל וסוג הקבצים שגובו.

ה-Transformer SE עובד על כל מערכות ההפעלה של מיקרוסופט, כולל Windows 7 והן על מחשבי מקינטוש של Apple.  הוא יודע לגבות לכל דיסק USB חיצוני וגם לשטח פנוי על iPod או iPhone, תוך שימוש בכבל היעודי של Apple למכשירים אלה.  ניתן לגבות באמצעותו מספר מחשבים והגיבוי הראשוני והתקופתי של כל אחד מהם ישמר בנפרד.  עלותו הרישמית של ה-Transformer SEהיא $90, אך ניתן מצוא אותו באתרים בחו"ל בכ-70$ (לפני משלוח).  לצערי הוא אינו משווק עדיין בישראל בצורה מסודרת.

למרות חוסר הזמינות בארץ (שאולי תשתנה בקרוב), ההתרשמות הראשונית שלי מהמוצרים של החברה היא טובה מאוד.  הם פותרים למשתמשים שאינם טכניים את בעית הגיבוי — אין צורך להתקין ולהגדיר תוכנה — פשוט לחבר את ההתקן ולשכוח.  יחד עם זאת, גם משתמשים יותר מתוחכמים, שינברו בתפריטי התוכנה, ימצאו אופציות מתקדמות שיתאימו להם.

חברת Clickfree משווקת עוד מספר מוצרים העושים שימוש בטכנולוגיה שלה, בינהם ה-C2 Portable Backup שהוא מארז הכולל את הן תוכנת הגיבוי, הן דיסק קשיח בגודל 2.5" והן כבל USB מובנה ולא נדרש עבורו מקור מתח חיצוני.  את ה-C2 Portable Backup ניתן לרכוש במגוןן נפחים.  לסביבה ביתית מציעה Clickfree את ה-Desktop Backup שמבוסס על דיסקים של 3.5" עד לנפח של 2TB.  למוצר זה נדרש כמובן מקור מתח חיצוני.

בתערוכת CES 2010 הכריזה Clickfree על שורה של מוצרים חדשים שבהם הושם דגש על גיבוי כל המחשבים ברשת, בכונן מרכזי אחד.  מדובר בעקרון באותם התקנים (ה-Transformer, ה-Portable וה-Desktop) שיקבלו את הסיומת NE (ר"ת של Network Edition) אלא שלא יהיה צורך לנייד אותם בין המחשבים — תהיה אליהם גישה ישירה מכל מחשב, מעל גבי הרשת.

המוצרים החדשים הללו יהיו זמינים לקראת הקיץ, כאשר עלותו של ה-Transformer NE צפויה להיות $99.  אני מקווה לסקור את אחד המוצרים האלה לעומק בזמן הקרוב.

השארת תגובה