פיקוח על תכני וידאו באינטרנט

אחרי יותר משנתיים וחצי של עבודה הגיש היום (11/10/11) צוות, המשותף למשרד התקשורת והמועצה לשידורי כבלים ולווין, דו"ח בנושא הפצת שידורי וידאו ברשת האינטרנט.

הדו"ח קובע כי בעתיד יש להחיל על שידורי וידאו מסויימים ברשת האינטרנט כללי רגולציה הדומים לאלה הנהוגים בכבלים ובלווין, כמו הגנה על ערכים ואינטרסים ציבוריים, הגנה על קטינים מפני תוכן פוגעני, שמירה על כללי אתיקה, הגנה על הצרכן וסיוע לבעלי מוגבלויות.

הצוות ממליץ ששידורי הוידאו שיהיו כפופים לרגולציה עתידית זו, יהיו כאלה העומדים בקריטריונים הבאים:

  • האתר המעביר את השידורים, מבצע זאת באופן קבוע וזה עיקר פעילותו
  • התכנים המשודרים על ידי האתר מיועדים לציבור הרחב
  • התכניות המשודרות באתר מתחרות על קהל צופי הטלוויזיה
  • המודל הכלכלי של האתר מתבסס על פרסומות או על תשלום עבור התוכן עצמו (או שניהם גם יחד)
  • לתוכן המשודר יש מאפייני עריכה ובכלל זה לוח משדרים או קטלוג תכנים

הצוות מדגיש כי בשלב זה שידורי וידאו ברשת האינטרנט אינם מהווים תחרות לכבלים וללויין ולכן, בשלב זה, הוא אינו קובע את לוחות הזמנים ליישום הרגולציה.

יחד עם זאת, מדגיש הצוות בהמלצותיו כי ל-"צופה לא משנה באיזו דרך הוא מקבל את השידורים שלו, בין אם באמצעות חיבור ללוויין, לכבלים או לאינטרנט, אך חשוב לו שתכני הטלוויזיה שהוא מקבל בביתו ישמרו על "המרחב המוגן" שלו.  ועל כן, עלינו להתעסק בעיקר ולא בטפל – שהוא הגנה על התוכן הטלוויזיוני בלא קשר לפלטפורמה עליה התוכן משודר."

כלומר בשורה התחתונה – אולי לא היום, אבל בטח בעתיד, אנו צפויים לרגולציה ופיקוח על שידורי וידאו ברשת האינטרנט, בדומה למה שמתבצע כיום בכבלים ובלווין.

זוהי המלצה בעלת מאפיינים בעייתים, אך קריאה מעמיקה של הדו"ח מעוררת תחושות קשות במספר נוסף של מישורים.

הראשון הוא לגבי יישום הרגולציה עצמה.  המועצה לשידורי כבלים ולווין מפקחת היום, בסך הכל, על שני גופי שידור – HOT ו-YES.  הרחבת פעולתה לרשת האינטרנט תדרוש עיבוי רציני ומשמעותי של כוח אדם ותקציבים שלא ברור מאין יבואו.  יתר על כן, כבר היום יש ביקורת רבה על אופי עבודת המועצה, על הפוליטיזציה שלה ועל יעילותה וצפוי שביקורת זו תתגבר מאוד כאשר היא תפקח גם על הנעשה ברשת האינטרנט.

היבט נוסף שעומד בסימן שאלה הוא המתח שיווצר בין האופי החופשי והפתוח של רשת האינטרנט לבין הרגולציה אותה תכפה המועצה על שידורי וידאו ברשת האינטרנט.  ברור מאילו שאף אתר המשדר תוכני וידאו לא ירצה להיכנס תחת כנפי הרגולציה של המועצה וצפויים מאבקים חריפים בנושא זה.  העובדה שהקמת אתר אינטרנט ושידור וידאו אינם דורשים רישיון (כפי שנדרש עבור שידורי כבלים ולווין) ושעצם השידור יכול להתבצע מחוץ לגבולות המדינה, יקשו מאוד אכיפה יעילה של הרגולציה.

תחום שלישי שהצוות בחר להתעלם ממנו כליל הוא נושא הניטרליות של רשת האינטרנט.  לכאורה יכולה HOT, החובשת שני כובעים – אספקת  שירותי גישה לאינטרנט (ISP) ושירותי טלוויזיה בכבלים, לפגוע בשידורי וידאו של אתרי אינטרנט המתחרים בשירותי בכבלים שלה.  כיצד מתכוון הרגולטור להתמודד עם סיטואציה כזו?  בדו"ח של הצוות אין שום התייחסות לנושא זה.

מול הצוות הופיעו גופים רבים ושטחו את דעותיהם.  באופן לא מפתיע דעתם של הגופים השונים בנושא זה נבעה מ-"הפוזיציה" שלהם ולא מהטעמים האלטוראיסטים שבגינם נדרשת הרגולציה.  בעוד שספקיות האינטרנט, חברות הפקת התכנים ואיגוד האינטרנט הישראלי הצביעו על השוני המהותי הקיים בין האינטרנט לבין שירותי הכבלים והלווין, דרשו HOT ו-YES שהרגולציה על אתרי האינטרנט תהיה זהה לזו המוטלת עליהן.

בשלב זה כל הדיון נראה אמנם תיאורטי ורחוק, אבל הוא מצביע על הלך רוח מסוכן.  מי שמבקש ליישם רגולציה על שידורי טלוויזיה ברשת האינטרנט אינו מבין את הפתיחות והגמישות של הרשת והרצון להניח זרוע כבדה על צווארה, נראה יותר כמו צנזורה מאשר רגולציה.

במקביל לעולם הוידאו והטלוויזיה ברשת האינטרנט, מתקיים גם עולם של שידורי רדיו שהוא מאוד דומה במהותו ומתקדם הרבה יותר באיכותו הטכנית – בעוד ששידורי וידאו סובלים מבעיות רוחב פס, לא כך הדבר בשידורי רדיו .  הרגולטור על שידורי הרדיו בישראל היא הרשות השניה, שכלל לא היתה שותפה בצוות.

העובדה שעד היום לא נדרשה שום רגולציה בתחום שידורי הרדיו ברשת האינטרנט, היא זו שהיתה צריכה להנחות את הצוות המשותף למשרד התקשורת והרשות השניה, ולא שיקולים צרים של עוצמה, בקרה ופיקוח.

2 תגובות לפוסט “פיקוח על תכני וידאו באינטרנט”

  1. אתה יכול בבקשה לעשות סיקור על ה- HOTBOX החדש של הוט ? המכשיר הזה הולך להיות כמעט לכל לקוחות הוט.
    אז כדאי ואפילו מומלץ אם יהיה עליו סיקור שלך.
    תודה

  2. ככה התכנים האלה יהיו יותר זמינים לקהל הרחב

השארת תגובה