קשה, קשה לסקור ציוד אלחוטי


פרט לפרסום המדריכים והסקירות באתר, הפוסטים בבלוג והתשובות בפורום, אני מקבל לא מעט מיילים.  חלק מהכותבים מבקשים תשובות באופן פרטי, אחרים נותנים מחמאות, לפעמים יש לשולח תלונות ויש גם מיילים הכוללים הצעות עיסקיות כאלה ואחרות.

לכל המיילים הללו אני עונה – לעיתים בפירוט ולעיתים בתימצות, אבל למיילים בסגנון "האם תוכל לבצע סקירה מקיפה של הנתב XYZ?", שמגיעים לפחות פעם בשבוע, אני עונה באנחה אחת גדולה – קשה, קשה לסקור ציוד אלחוטי.

עד היום פרסמתי קרוב ל-20 סקירות של נתבים, נקודות גישה וכרטיסי רשת אלחוטיים (http://www.netcheif.com/reviews.htm) ולמיטב ידיעתי, זהו ההיקף הרחב ביותר שפורסם בעברית.

השלב הראשון בכל סקירה הוא צילום הקופסא ותוכנה, כפי שהגיעו אלי.  בניגוד לצפוי, פירוק המוצר וצילום חלקיו הפנימים הם הדבר האחרון שאני מבצע – אתם מוזמנים לנחש מדוע…  בין לבין, אני משתמש במוצר בפועל במשך מספר שבועות כדי לקבל תחושה אמיתית לגבי יכולותיו, יציבותו, התכונות שלו וכיוב'.  רק לאחר מכן אני ניגש לכתיבת הסקירה עצמה.

החלק המורכב ביותר בסקירה של הנתב היא בדיקת הביצועים – ומנתב לנתב, בדיקה זו הופכת להיות קשה ומסובכת יותר.  הבעיה אינה טמונה במתודולוגיה של הבדיקה – אלא ביישום שלה.  עשו ניסוי קטן – הפעילו את כרטיס הרשת האלחוטי שלכם ובידקו כמה רשתות אלחוטיות יש בסביבה שלכם.  צילום המסך המצורף, שבוצע באמצעות inSSIDer, מראה את המצב על השולחן במטבח שלי.

לפני כ-5 שנים, כשהתחלתי לבדוק נתבים אלחוטיים, מספר הרשתות האלחוטיות בסביבה שלי היה אפסי.  היום, כפי שאתם יכולים לראות מתמונת המסך, יש קרוב ל-40… (הציצו במספר המוצג בפינה השמאלית התחתונה של צילום המסך).  הגרפים בחלק התחתון של התמונה מראים שהרשתות האלחוטיות הפועלות בסביבה שלי, מנצלות את כל טווח הערוצים האפשרי ושהצפיפות האלחוטית היא עצומה.

במצב זה קשה מאוד לבצע בדיקה אמינה, שתיתן תמונה עקבית על הביצועים האלחוטיים של הנתב שנבדק.  הצפיפות של הרשתות האלחוטיות והאקראיות של פעולתן, גורמת לכך שבכל הרצה מתקבלת תוצאה שונה.  מעבר להפרעות האלחוטיות של הרשתות השכנות, שינויים מינוריים כמו – מיקום מעט שונה של הנתב, הטייה שונה של האנטנות, הפעלת מיקרוגל או טלפון אלחוטי בדירה שכנה, מביאים אף הם לתוצאות שונות.

בכל סקירה אני מנסה למזער את ההשפעות הסביבתיות – אני מבצע עשרות בדיקות ביצועים, בימים, בזמנים ובתנאים שונים, כל זאת על מנת לקבל תמונה ביצועים אלחוטית אמינה ככל האפשר.  כמובן שניתן לבצע את הבדיקה בתנאים סטריליים לחלוטין, נטולי הפרעות, אבל לטעמי הרלוונטיות של תוצאות אלה לחיי היום-יום שלכם תהיה אפסית – הרי אף אחד לא מפעיל נתב אלחוטי בכלוב פאראדי החסין להפרעות אלקטרו-מגנטיות חיצוניות.

המשמעות של האמור היא שנתוני בדיקת הביצועים המוצגים בסקירות שלי, רלוונטיים לתקופת הבדיקה בה היא בוצעה ולתנאים הסביבתיים ששררו באותו זמן.  יחד עם זאת, הבדיקות החוזרות והנישנות שאני מבצע, בזמנים ובתנאים שונים מקטינות את משקל התנאים הסביבתיים ואני משוכנע שהמסקנות ההשוואתיות שאני רושם בסקירות שלי נכונות ומדוייקות.

אני מדגיש את חשיבות המילה "מקטינות" כיוון שבדיקת ביצועים שלכם, בזמנים ובתנאים הסביבתיים שלכם, יכולה להביא לתוצאות שונות לחלוטין.  למצבים מסוג זה מקובל בארה"ב להצמיד את המינוח "Your millage may vary" – גם כאן זה אפשרי.

8 תגובות לפוסט “קשה, קשה לסקור ציוד אלחוטי”

  1. הכל ברור!
    תודה על כל מה שאתה עושה!

  2. ישר כח! מאד מעריך את עבודתך.

  3. משהו שהוא ממש טרוויי אבל אףאחד לא שם לב
    כל הכבוד לאתר ,לכתבות ולניסויים שאתה עושה

  4. כל מה שאתה עושה פה זה מצוין

  5. שמוליקיפוד בתאריך 21 בספטמבר, 2012 בשעה 12:37

    צ'יפ, תודה רבה על הכתבה הזו וגם על הסקירה(שממנה הגעתי לכאן) של הנתב 445 של דילינק.
    אתה ממש בקיא לעומק.
    ח"ח גדול ממני 🙂 !

  6. שמוליקיפוד בתאריך 21 בספטמבר, 2012 בשעה 12:39

    כמובן שהתכוונתי ל- 645 ולא ל- 445.
    אגב, יש לך טעות הקלדה במאמר של הדילינק הזה.
    תחת תת כותרת: רשת ה- WIFI, כתוב בטעות 655 ולא 645.

    שוב, יישר כח!

  7. […] אחר יתקבלו תוצאות אחרות. בנושא זה פירסמתי בבלוג שלי פוסט ארוך ואני מאוד ממליץ לקרוא אותו […]

  8. […] אחר יתקבלו תוצאות אחרות. בנושא זה פירסמתי בבלוג שלי פוסט ארוך ואני מאוד ממליץ לקרוא אותו […]

השארת תגובה