מכה קטנה באנטנה

לפני חודש וחצי, ולאחר מכרז מתיש, זכו שתי חברות – "מירס" ו-"אקספון" (תחת השם מרתון) במכרז התדרים הסלולרי.  זה היה שיאו של תהליך שמטרתו להקטין את כוחן המונופוליסטי של 3 החברות הסלולריות – סלקום, פלאפון ופרטנר.

משרד התקשורת קיווה שהוספת שני מפעילים סלולריים, בטכנולוגיית GSM, תגביר את התחרות ותטיב עם הלקוחות.

בערבו של המכרז, שר התקשורת, בכירי המשרד ובעלי החברות הזוכות – פטריק דרהי וחזי בצלאל – חגגו את ניצחונם והבטיחו "לספק שירותים מתקדמים במחירים אטרקטיביים".

על מנת לממש את הזכיה במכרז, נדרשו שתי החברות להפקיד ערבות בנקאית של כ-700 מיליון שקל, זאת עד היום בצהריים (27/5/2011).

מירס כבר הפקידה את הערבות אתמול, אבל נכון לרגע זה אקספון (מרתון, 018) עדיין מתקשה להשיג את הערבות.

אי הפקדת הערבות על ידי אקספון, מהווה הפרה של תנאי יסודי במכרז ומן הסתם צפוי להתעורר כאן מאבק משפטי מסובך.  ככל הנראה, אקספון תבקש לקבל דחייה של מספר ימים בהצגת הערבות ואילו שתי החברות שהפסידו במכרז, ובמיוחד סלקט (בבעלות מייקל גלפנד), צפויות להתנגד לכך ולהכיר בהן כזוכות.

בשלב זה לא ברור כיצד יסתיים הסבך המשפטי/כספי הזה, אבל כבר עתה ניתן לראות את ניצני הבעיתיות שיצר משרד התקשורת, שחלקם הוזכר על ידי כאן.

במהלך השבועיים האחרונים פרסמו סלקום, פרטנר ופלאפון את התוצאות הכספיות שלהן לרבעון הראשון של 2011, בו נכנסו לתוקפן שתי הנחיות רגולטריות חדשות – הקטנת דמי הקישוריות וביטול חסמי המעבר בין החברות.

הנחיות אלה פגעו באופן משמעותי ברווחיהן של החברות – כך לדוגמא רווחי של פרטנר קטנו ב-26% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ואלה של סלקום קטנו בכ-3%.  נתונים אלה יכלו להיות גרועים בהרבה אלמלא מכרו החברות Smartphones (כמו iPhone ו-Galaxy S) בלמעלה מ-1.5 מיליארד שקל.

כתוצאה מהירידה ברווחים, נפלו בשבוע האחרון המניות של החברות הסלולריות באחוזים רבים – פרטנר ב-9.5% וסלקום ב-5.2%.

על רקע זה, די ברור מדוע אקספון מתקשה בהשגת הערבות.  משרד התקשורת הפך את השוק הסלולרי בישראל לתחרותי, אולי תחרותי מדי, והבנקים חוששים לספק לו ערבויות כספיות גדולות.  הירידה התלולה ברווחים ובשווי המניות גורם לבנקים לשקול מחדש את היכולת של חברה צעירה ולא מוכרת להקים תשתיות מאפס, לזכות ב-7% משוק תחרותי מאוד ולהציג רווחיות, כל זאת תוך 7 שנים.

את האצבע המאשימה ניתן בקלות להפנות למשרד התקשורת שניהל את המכרז של "יום האתמול".  בעולם הסלולרי, הצועד במהירות לדור הרביעי, מקיים המשרד מכרז לתדרי דור שלישי שבו כבר קיימת תחרות עזה.

כך לדוגמא, אם במסגרת המכרז משרד התקשורת היה מעניק לשתי החברות גם תדרים לדור רביעי (LTE), הוא היה נותן להם כלי ייחודי שיאפשר להם להתמודד בשוק עם סיכויי הצלחה גבוהים.  המשרד זרק לגוב האריות הסלולרי, שמתחוללת בו תחרות קשוחה, שתי חברות צעירות מבלי שהוא נותן להם שום "הגנת ינוקא" ההכרחית להצלחתן.

אם בסופו של דבר אקספון לא תצליח להשיג את הערבות, יהווה הדבר נצחון גדול לטענות של סלקום, פרטנר ופלאפון בדבר תחרותיות היתר.  על רקע זה כדאי לזכור שבחודש הבא מתחיל הדיון בבג"צ על העתירות של החברות הסלולריות לגבי הורדת דמי הקישוריות.  רק חסר לנו שהן יזכו בו.

4 תגובות לפוסט “מכה קטנה באנטנה”

  1. המניות ירדו כי כל השוק ירד בשיעור דומה. לא משום סיבה אחרת… 🙂

  2. משרד התקשורת ביטל את הזכיה של אקספון (מרתון) במכרז הסלולרי בגלל אי העמדת הערבות. עכשיו נראה אם סלקט (שהגיעה למקום השלישי) תצליח להעמיד אותה. בכל מקרה, משרד התקשורת קיבל כאן סטירה לא קטנה.

    http://www.themarker.com/hitech/1.648979

  3. החברות הסלולריות משכו את העתירה שלהן.
    http://www.moc.gov.il/sip_storage/FILES/3/2573.pdf

  4. […] הצליחה להעמיד את הערבות בזמן הנקוב (45 יום) אבל חזי בצלאל כשל בכך.  זכיתו בוטלה והועברה לחברת סלקט – אך גם זו לא […]

השארת תגובה