שש הערות על מכרז התדרים הסלולרי

בשבוע שעבר זכו החברות "מירס" של פטריק דרהי ו-"אקספון" של חזי בצלאל במכרז התדרים הסלולרי.

ביום שאחרי, אפשר היה לקרוא בעיתונים ובאתרי האינטרנט כותרות ענק, המבטיחות הוזלות של עשרות אחוזים.  כותרות אחרות קשרו כתרים להצלחה של משרד התקשורת.

יחד עם זאת, בחינה מעמיקה יותר של המכרז, מעלה מספר תהיות.

א. כותרות העיתונים הדגישו את הסכום העצום שבו נקנו התדרים – כ-700 מיליון שקל – אולם בפועל התדרים ניתנו לחברות בחינם.  תנאי המכרז קובעים שהסכום עליו התחייבו החברות יוחזר להן אם יגיעו לנתח שוק של 7% תוך 5 שנים.  מעבר לכך, גם אם לא תצלחנה החברות להגיע לנתח זה, הן יצטרכו לשלם רק את החלק היחסי אותו לא הצליחו לכבוש.

ב. אם מחברים את מספרי הלקוחות של החברות הקיימות, מגיעים לכ-9.5 מיליון לקוחות.  מספר זה עולה על כל מספרי תושבי ישראל, כולל תינוקות.  הערכות ראליות יותר מדברות על כ-7 מיליון לקוחות פעילים.  המשמעות היא ש-5 חברות עומדו להתחרות כאן על שוק המהווה במדינות אחרות היקף לקוחות של חברה אחת.  כל זאת עוד לפני שהכנסנו למשוואה את שחקני ה-MNVO.  תחרות היתר שתווצר כאן תביא אמנם לירידה במחיר אבל לירידה משמעותית ברמת השירות.

ג. ואם כבר מזכירים את מפעילי ה-MVNO, הרי שמכרז התדרים הוציא את הרוח מהמפרשים של יוזמה זו.  חלק מהגופים שקבלו רישיון MVNO כבר החזירו אותו למשרד התקשורת והיתר, ככל הנראה, יפעלו במודל של Reseler ולא במודל MVNO קלאסי.

ד. המכרז הנוכחי התמקד כולו בדור 3 ומתעלם לחלוטין מהדור הרביעי (LTE).   מירס ואקספון הולכות להשקיע מיליוני שקלים בהקמת תשתית יום האתמול.  בעוד חודשים ספורים הן תדרשנה להשקעות נוספות, הן ברכישת תדרים נוספים והן בשדרוג ציוד, זאת על מנת להתאים את הרשת שלהן לדור הרביעי.

ה. תנאי המכרז דורשים מהשחקנים החדשים להקים תשתית עצמאית שתכסה לפחות 10% משטח המדינה.  רק אז תוכלנה החברות להשתמש באנטנות של החברות הקיימות לצורך נדידה פנים ארצית (roaming).  המשמעות היא הקמת מאות אנטנות סלולריות נוספות, שזוכות תמיד להתנגדות נמרצת של תושבים ורשיויות מקומיות.

ו. שיווי המשקל בין דקות דיבור לשימוש בנתונים משתנה במהירות – היקף ההכנסות של החברות מפעילויות Data הולך וגדל בעוד שהשימוש הקלאסי בשיחות ו-SMS הולך יורד.  המשמעות היא שמחיר נמוך לדקת שיחה כבר אינו חזות הכל ויש לתת דגש הולך וגדל על עלויות השימוש ב-Data.  מצד שני התלות של המפעילים החדשים בנדידה הפנים ארצית תקטין את יכולת התחרות שלהם בתחום זה.

תגובה אחת לפוסט “שש הערות על מכרז התדרים הסלולרי”

  1. […] בשלב זה לא ברור כיצד יסתיים הסבך המשפטי/כספי הזה, אבל כבר עתה ניתן לראות את ניצני הבעיתיות שיצר משרד התקשורת, שחלקם הוזכר על ידי כאן. […]

השארת תגובה