מוקדם להספיד את נוקיה

לפני כשבועיים הכריזה חברת נוקיה על שיתוף פעולה עם חברת מיקרוסופט שעיקרו זניחת מערכת ההפעלה הותיקה שלה – Symbian – לטובת Windows Phone.

אין זה סוד שמזה זמן מדשדשת נוקיה בשוק ה-Smart Phone ועל רקע זה הוחלף בספטמבר 2010 – המנכ"ל הקודם שלה – אולי פקה קלאסבו – על ידי סטפן אילופ שהגיע, כמה מפתיע, מחברת מיקרוסופט.

הנטישה של Symbian והחבירה ל-Windows Phone זכתה לקבלת פנים צוננת למדי.  מיד לאחר ההכרזה צנח שער המניה של נוקיה ב-14% ובמקביל רוב העיתונים והאנליסטים ביקרו את ההחלטה.

לרובם נראה ששתי חברות נואשות – אחת שפיספסה את שוק ה-Smart Phone (נוקיה) ואחת שכשלה בשוק הטלפונים הסלולריים (מיקרוסופט) – חברו יחד בניסיון אחרון להתמודד מול ההצלחה של ה-iPhone ומכשירי ה-Android.

למרות כל זאת כדאי לזכור שבשנת 2010 נמכרו בעולם קרוב ל-1.4 מיליארד טלפונים סלולריים (מקור: IDC), מתוכם 453 מיליון – כשליש – על ידי חברת Nokia.

מספרים אלה, מציבים את החברה במקום הראשון בעולם כאשר המתחרה הגדולה ביותר שלה, חברת Samsung, ניצבת במקום השני עם 280 מיליון מכשירים בלבד.

ניתוח מעמיק יותר של נתוני IDC מצביע על כך שנוקיה מאבדת נתחי שוק בעיקר בתחום ה-Smart Phone, אך בשוק הטלפונים הסלולריים הזולים, הנמכרים בעיקר במדינות העולם השלישי, נוקיה אוחזת בנתח שוק של למעלה מ-80%.

רוב רובם של התושבים במדינות אלה, שהכנסתם כמה עשרות דולרים בחודש, אינם יכולים להרשות לעצמם מכשירים סלולריים מתוחכמים.  עבורם מכשיר טלפון זול ואמין הוא כל מה שנדרש והטלפונים של נוקיה עונים בדיוק לצורך זה.

על רקע זה יש לזכור שרוב המבקרים והשוללים את הצעד של נוקיה מתגוררים במדינות מפותחות ועוסקים באופן יום-יומי במכשירים ואביזרים טכנולוגיים מתקדמים.

הפריזמה שלהם מאוד צרה והם מתעלמים מהצרכים והיכולת של תושבי סין, הודו, אפריקה וכדומה.  בשווקים מסוג זה הרלוונטיות של התכונות המתקדמות של ה-Smart Phones, שאליהן מצורף תג מחיר גבוה שיכול להגיע בקלות להכנסה השנתית הממוצעת, היא אפסית.

נוסף על כך, גם במדינות מפותחות ישנם לא מעט משתמשים שעבורם משמש המכשיר הסלולרי כטלפון בלבד.  עבורם כל מה שנדרש הוא טלפון אמין בעל יכולת לשלוח ולקבל SMS – לדידן כל שאר התכונות מיותרות לחלוטין.

בכנס CES בשנה שעברה הדגים אולי פקה קלאסבו (המנכ"ל הקודם של נוקיה) כיצד מערך השיווק של נוקיה מצליח להגיע לשווקים הנידחים ביותר וליצר שם רלוונטיות אחרת לגמרי.

אין זה אומר שהתושבים של מדינות אלה מנותקים מההתקדמות של העולם הטכנולוגי.  הם מכירים את ה-iPhone ואף מייצרים לו חיקויים, אבל הוא מהווה עבורם חלום רחוק ובלתי ניתן להשגה.

אם נוקיה תצליח לשלב את האסטרטגיה שלה ביחד עם Windows Phone, שבסופו של דבר יתפשט לכל קו המוצרים של נוקיה, הרי שמדובר בקלף מנצח.

ועוד נקודה למחשבה – תמימות הדעים כנגד הצעד של נוקיה מטרידה.  האם באמת כל המנהלים של חברת נוקיה עיוורים?  האם הם אינם רואים את אותה תמונה שהאנליסטים רואים?  האם יכול להיות שכולם צודקים ורק קברניטי נוקיה טועים?

אני מעריך שישנם דברים שאנו עדיין לא יודעים ולכן כדאי להמתין בסבלנות ולראות כיצד שיתוף הפעולה הזה מצליח.

תגובה אחת לפוסט “מוקדם להספיד את נוקיה”

  1. לא הבנתי, אז אתה קונה מניות של נוקיה? ממליץ? … 🙂

השארת תגובה