[Articles/W7-XP-NET/includes/inc_head.htm]

NetCHEIF Articles

  דף הבית | פורום | בלוג | צור קשר | חיפוש | אודות

 

הקמת רשת ושיתוף משאבים ב-Windows 7

חלקים ממאמר זה נתרמו על ידי roy m ועל כך תודתי.

מבוא

מערכת ההפעלה Windows 7 של מיקרוסופט זוכה להצלחה גדולה בזכות יציבותה והתכונות החדשות שלה.

בין שאר החידושים שאפשר למצוא ב-Windows 7 היא שיטה חדשה להקמת רשת ביתית ושיתוף משאבים.  מדובר בקונספט חדש שמטרתו לפשט עד מאוד את הדרך בה משותפים משאבים (כוננים, מדפסות, קבצים, סרטי וידאו וקבצי אודיו) בין המחשבים ברשת. 

קונספט חדש זה מבוסס על מנגנון הקרוי HomeGroup (נא לא להתבלבל עם מושג ה-Workgroup).  מנגנון זה מסתיר מהמשתמש את הצעדים המורכבים שהיה עליו לבצע בעבר על מנת להקים רשת הביתית וחוסך ממנו התעסקות עם הגדרות מסובכות והרשאות בין משתמשים.

באמצעות ה-HomeGroup ניתן עתה לבצע את השיתוף בלחיצת עכבר אחת, כאשר כל ההגדרות המורכבות מתבצעות באופן אוטומטי מאחורי הקלעים.

 

כיצד מגדירים HomeGroup ב-Windows 7?

ההגדרה הראשונית של ה-HomeGroup מתבצעת על ידי כניסה ל-Control Panel (על ידי לחיצה על ה-Icon הכדורי עם סמל החלונות בתוכו ולחיצה על שורת ה-Control Panel), ובחירה ב-Network and sharing center.  כתוצאה מכך יפתח חלון הדומה לזה המופיע משמאל.  עתה יש ללחוץ על ה-LINK שנקרא Ready to Create המופיע מצד ימין של הכותרת HomeGroup.

הערה: לחיצה על כל תמונת מסך, תציג אותה בחלון נפרד באופן מלא.

עתה יוצג בפניך אשף (Wizard) בין שני שלבים.

בשלב הראשון כל מה שיש לעשות זה ללחוץ על הכפתור ה-Create HomeGroup. 

בשלב השני תוצג בפניך רשימת סוגי הקבצים שניתן לשתף במסגרת ה-HomeGroup.  ברירת שתוצג בפניך כוללת את כל סוגי הקבצים, פרט למסמכים (Documents).  אני ממליץ לשתף גם סוג זה של קבצים.  עתה יש ללחוץ על הכפתור Next. 

לאחר מספר שניות יוצג לפניך חלון עם סיסמא בת 10 תווים אותה יש לרשום או להדפיס. 

בכל שאר המחשבים ברשת הביתית, בהם מותקנת Windows 7 יש להקליד סיסמא זו על מנת להצטרף ל-HomeGroup.

על מנת לצרף מחשב נוסף ברשת הביתית ל-HomeGroup יש להיכנס ל-Control Panel ולבחור ב-Network and Sharing Center.  בחלון שיפתח יש לבחור באופציה Join HomeGroup ולהקליד את הסיסמא שצוינה לעיל.

במחשב בו נוצר ה-HomeGroup ניתן לשנות את הסיסמא לערך משמעותי יותר על ידי לחיצה על ה-HomeGroup (בצד שמאל למטה של המסך הראשי של ה-Network and Sharing center) ולבחור באופציה Change HomeGroup Password.  יש לשים לב ששינוי הסיסמא במחשב בו נוצר ה-HomeGroup תחייב את עדכונה בכל שאר המחשבים ברשת.

 

כיצד משתפים מידע ב-HomeGroup?

לאחר הקלדת הסיסמא וסוג הקבצים שישותפו ב-HomeGroup יש לבחור במחיצות (תיקיות, Directories) שישותפו בפועל בין המחשבים ברשת.

הוספת והסרת מחיצות מה-HomeGroup מתבצעת על ידי שימוש בכפתור "Share with" המופיע בכל חלון בו מוצגים קבצים ומחיצות.

באופן זה, על ידי שימוש בכפתור אחד ניתן לשתף מידע בקלות ובמהירות.

לאחר הגדרת השיתוף ניתן לבצע פעולות מתקדמות בין המחשבים המשותפים כמו למשל לנגן סרטים ומוסיקה אשר מצויים על מחשב אחד – במחשב אחר ברשת.

על מנת לבצע זאת יש להפעיל את ה-Windows Media Player בשני המחשבים ולסמן את האפשרות השלישית. 

סימון האפשרות השניה יאפשר "דחיפת" קבצי מדיה ממחשבים אחרים אל המחשב שלך והאפשרות הראשונה תאפשר את השיתוף מעל גבי רשת האינטרנט.

כל האפשרויות מופיעות בתמונה משמאל.

לאחר מכן, באמצעות ה-File Explorer של ה-Windows Media Player במחשב אחד ניתן לדפדף בספריות המדיה של מחשב אחר ולנגן בו את קבצי המדיה של אותו מחשב מרוחק.  כך לדוגמא ניתן לראות בתמונה משמאל, כיצד ממחשב אחד מבוצע דפדוף בספרית המדיה של מחשב אחר המתחיל באות o.

 

ומה לגבי שיתוף עם מחשבים המריצים מערכות הפעלה אחרות?

קונספט ה-HomeGroup קיים רק ב-Windows 7 ולפיכך מיד מתעוררת השאלה מה לגבי שיתוף מידע בין Windows 7 לבין Windows XP.

מסתבר שהשיתוף בין שתי מערכות ההפעלה אפשרי, אבל דורש הן בצד ה-Windows 7 והן בצד ה-Windows XP מספר שלבים במפורט להלן.

 

שלב 1 -- קביעת שם אחיד ל-Workgroup בין המחשבים השונים

ב-Windows XP יש ללחוץ באמצעות הכפתור הימני של העכבר על My Computer ("המחשב שלי") ובתפריט שיפתח יש לבחור ב-Properties ("מאפיינים").  יפתח חלון בו יש לבחור בלשונית (TAB) שנקראת Computer Name ("שם מחשב") וללחוץ על הכפתור Change Name ("שנה שם").  יש לקבוע את שם קבוצת העבודה ולאשר.  תאור מפורט כולל תמונות ניתן למצוא כאן.

הערה: לכל מחשב ברשת צריך להיות שם ייחודי.

ב-Windows 7, יש ללחוץ על ה-Icon הכדורי עם סמל החלונות בתוכו ("התחל") ואז, באמצעות הכפתור הימני של העכבר, ללחוץ על Computer. 

בתפריט שיפתח יש ללחוץ על Properties ("מאפיינים") ובחלון שנפתח, תחת הכותרת "Computer Name, Domain and Workgroup Settings" יש ללחוץ על ה-link שנקרא Change Settings . 

בחלון שיפתח יש לקבוע בשורת ה-Workgroup שם זהה לנבחר ב-Windows XP.

 

שלב 2 -- אישור שיתוף קבצים ומדפסות בחלונות 7

יש להיכנס ל-Control Panel (על ידי לחיצה על ה-Icon הכדורי עם סמל החלונות בתוכו ולחיצה על שורת ה-Control Panel), ולבחור ב-Network and sharing center. 

בחלון שיפתח, יש ללחוץ על Change Advance Sharing Settings המופיע בצד שמאל למעלה.  יפתח החלון הבא.

בחלון זה יש לוודא, שתחת Home or Workgroup, כל האפשרויות הראשונות ברשימה מסומנות, פרט ל-Password Protected Sharing שצריך להיות ב-OFF.

רק במידה ויש צורך להגביל משתמש מסוים מלהיכנס לשיתוף, ניתן לעשות זאת על ידי בחירה באפשרות ON תחת "Password Protected Sharing".

 

שלב 3 -- וידוא השיתוף

ב-Windows 7, יש ללחוץ על ה-Icon הכדורי עם סמל החלונות בתוכו ("התחל") ואז ללחוץ על Network.  יפתח חלון שיציג את כל המחשבים בקבוצת העבודה.  לחיצה כפולה על כל מחשב תציג את המשאבים ששותפו בו.

בתמונה משמאל ניתן לראות את המחשבים ברשת הביתית שלי.  שמות המחשבים צונזרו מטעמי צנעת הפרט.

 

שלב 4 -- שיתוף המשאבים

ב-Windows 7, יש ללחוץ על ה-Icon הכדורי עם סמל החלונות בתוכו ("התחל") ואז ללחוץ על Computer. יפתח חלון שיציג את כל הכוננים במחשב.  באמצעות הכפתור הימני של העכבר יש ללחוץ על הכונן או התיקייה אותה מעוניינים לשתף.  בתפריט שיפתח יש ללחוץ על האפשרות Share With.

אחרי הלחיצה על Share With ישנן שתי אפשרויות.

באפשרות הראשונה, הפשוטה יותר, שתוצג במקרים בהם מעוניינים לשתף תיקיה בודדת, יפתח תפריט עם 4 אפשרויות.

בתפריט זה ניתן לבחור באופן מידי שיתוף לקריאה בלבד או שיתוף לקריאה וכתיבה.  במידה ורוצים לבטל שיתוף קיים, יש כמובן לבחור באופציה הראשונה.

האפשרות הרביעית, Specific People, מאפשרת להגדיר את השיתוף ברמת משתמש בודד ברשת הביתית.

האפשרות השניה, המורכבת יותר, תוצג במקרים בהם מעוניינים לשתף כונן שלם.  במקרה זה, לחיצה על Share With תפתח חלון בו יש לבצע את הגדרת השיתוף.

בחלון זה ניתן לתת לשיתוף שם, להגדיר את הכמות המקסימאלית של משתמשים שיכולים להתחבר לשיתוף וכיוב'.

בתום שלב זה, התיקיות שהגדרתם משותפות וניתן לראות אותן במחשבים המרוחקים.

 

שלב 5 -- שימוש בשיתוף

ב-Windows 7 קיימות שתי דרכים לשימוש במשאבים המשותפים שהוגדרו בשלב 4.

  1. יש ללחוץ על ה-Icon הכדורי עם סמל החלונות בתוכו ("התחל") ואז בחלק התחתון ביותר של התפריט, היכן שרשום  בנטוי Search Program and Files, יש להקליד \\ ומיד לאחריהם את שם המחשב וללחוץ Enter.  לדוגמא NetCHEIF-PC\\.  הלחיצה על ה-Enter תפתח חלון בו יוצגו כל המשאבים המשותפים באותו מחשב.

  2. אפשרות נוספת, פשוטה יותר, היא לבצע Double Click על Icon ה-Network הנמצא על שולחן העבודה.  במידה ו-Icon זה אינו מוצג, יש ללחוץ על ה-Icon הכדורי עם סמל החלונות בתוכו ("התחל") ואז ללחוץ על Network.

    בשלב זה יוצגו בחלון כל המחשבים ברשת.  לחיצה כפולה על שם המחשב תציג את המשאבים ששותפו בו.  לחיצה כפולה על המשאב ששותף באותו מחשב, תראה את תוכנו.

    במידה וברצונך לתת למשאב זה אות של כונן רשת, יש ללחוץ על המשאב ששותף באמצעות הכפתור הימני של העכבר ובתפריט שיפתח לבחור באפשרות Map Network Drive.  בחלון שיפתח יש לבחור את האות הרצויה לכונן הרשת וכמו כן לאפשר את השיתוף מחדש בכל הדלקה של המחשב.

    במידה והמשאב ששותף הינה מדפסת, הלחיצה הכפולה עליה תבצע התקנה שלה על המחשב.

     

ב-Windows 7 ניתן גם לשתף כונני רשת ומדפסות המחוברים לנתב או לשרת.  באמצעות לחיצה כפולה הנתב או שרת בחלון ה-Network ניתן להגיע לכל השיתופים הללו.

כמו כן, ניתן לשתף מדפסת על ידי הוספתה בחלון Devices and Printers אליו מגיעים אחרי לחיצה על ה-Icon הכדורי עם סמל החלונות בתוכו.  בחלון זה יש לבחור בחלק העליון Add Printer ובחלון שיפתח לבחור באופציה השניה -- מדפסת רשת.  במידה והמדפסת אינה מזוהה באופן אוטומטי, יש לבחור באופציה "The Printers isn't in the list" ובחלון שיפתח להזין במדויק את כתובת המדפסת. 

לדוגמא, אם יש ברשותך נתב של בזק מדגם DIR-2650U יש לרשום בשורת הכתובת: http://10.0.0.138:631/printers/bezeq, להכניס את דיסק ההתקנה של המדפסת, להפנות לכונן הדיסקים ולסיים את ההתקנה.

ב-Windows XP שיתוף ושימוש במשאבים נעשה באופן המוסבר במפורט במדריך "שיתוף משאבים ברשת ביתית".

מידע מפורט לגבי שיתוף משאבים בין Windows 7 לבין Windows XP ניתן גם למצוא בלינקים הבאים:

1.  howtogeek.com

2.  מיקרוסופט